God sommer!

Vi ønsker dere alle en riktig god sommer! Etter noen veldig uvanlige måneder er det nå endelig tid for sommerferie. Vi håper dere tar tiden til å slappe av, koble ut og kose dere sammen med venner og familie.

Fagdager for arkiv 22. og 23. september 2020 er avlyst!

På grunn av dagens situasjon med korona, og usikkerheten knyttet til høsten har vi dessverre valgt å avlyse fagdager for arkiv som var planlagt til 22. og 23. september. Pr. dags dato er det ikke satt en ny dato for arrangementet, men vi planlegger for nye fagdager for arkiv i 2021.

Arkivverkets høringssvar på forslaget til ny arkivlov

Her ligger sitt høringssvar til NOU 2019:9 Fra kalveskinn til datasjø.

55 offentlige virksomheter vil få arkivtilsyn i 2020

Kommuner på Vestlandet og i Nord-Norge peker seg ut i årets risikovurdering sammen med høyskoler og virksomheter innen helse og justis, skriver Arkivverket på sine nettsider.

Fagforbundets høringssvar på forslaget til ny arkivlov

Høringsfristen var 2. desember, og Fagforbundet har kommet med sine innspill til den nye arkivloven.

Se e-Forvaltningskonferansen 2020 i opptak

E- Forvaltningskonferansen 2020 ble streamet slik at du kan se dette i opptak her.

Kurs og konferanser høsten 2019

Her får du en oversikt over ulike kurs- og konferansetilbud på arkivområdet høsten 2019.

Arkivregnestykket går ikke opp i offentlig sektor

Norge er et av verdens mest digitaliserte land. Arkivverkets arkivstatistikk for stat og kommune avdekker at vi samtidig har store utfordringer med å håndtere den stadig økende informasjonsmengden. Kommunereformen har imidlertid tvunget noen kommuner til å ta grep.

Aviser, arkiv og lokaldemokrati

DEBATT: Når kommunene ikke journalfører dokumenter etter reglene, blir en av bærebjelkene i lokaldemokratiet borte.

Arkivverket lemper på kravene til Noark-uttrekk – ny veileder på vei

Ved å lempe på kravene til Noark-avlevering skal det nå bli enklere for de som jobber med avlevering i kommunal og statlig sektor, samtidig som autentisiteten sikres.

Kurs og konferanser høsten 2019-10181

Her får du en oversikt over høstens kurs og konferanser

Alle de skannede kirkebøkene blir søkbare i Digitalarkivet

I løpet av første halvdel av 2020 vil alle kirkebøkene fra 1815-1900-tallet være søkbare i Digitalarkivet.

Noark 5.5.0: Tjenestegrensesnitt 1.0 lansert

Tjenestegrensesnittet (API) er en spesifikasjon av en dataprotokoll for maskinell kommunikasjon med Noark-løsninger. Versjon 1.0 følger opp betaversjonen ble lansert som del av Noark 5 versjon 4.0.

Skjeggkre i arkivet

Hva gjør vi med ubudne gjester i arkivet? Skjeggkre og IPM ved IKA Østfold

pdf.gif

Siste sjanse! Gratis konferanse: Mange spennende innledere til fagdager arkiv 24.-25. september.

Den årlige konferansen "fagdager arkiv" er rett rundt hjørnet. For fullt program og påmelding trykk på teksten.

Arnt Silseth, nestleder Møre og Romsdal. SKA-styremedlem

Arkivseanse med sprengkraft på Kulturhuset i Oslo

Mandag 1. april avholdt Fagforbundet i samarbeid med Tankesmien Agenda arrangementet "Et støvete arkiv: Klarer vi å holde tritt med det digitale samfunnet?" til svært god mottakelse fra deltakerne. (NB: video-opptak av hele seansen nederst i saken!)

pdf.gif

Fagforbundet: Fagdager arkiv, 24.-25. september i Oslo

Sett av dagene allerede nå. Program kommer!

Norsk Arkivråd: Arkiv og dokumentasjonstjenesten i helseforetak, 7.-8.mai i Oslo

Kurset skal bidra til å styrke kvaliteten på helseforetakenes arkiv- og dokumentasjonsforvaltning gjennom å øke arkivmedarbeideres kunnskap om grunnleggende prinsipper for utøvelse av arkiv- og dokumentasjonsfaglige funksjoner i helseforetak. Kurset omfatter både pasientarkiv og sakarkiv.

Norsk Arkivråd: Avlevering av papirarkiv, 25. april i Oslo

Arkiv som ikke lenger er i bruk for administrative formål, og arkiv etter nedlagte organ skal avleveres til arkivdepot. Mange har slike papirarkiver som skal avleveres, og i dette kurset går vi gjennom regelverket. Kurset vil også ta opp beregning av kostnader ved avlevering.

Fagakademiet: Digitaliseringens betydning for arkivtjenesten, 25. april på Stjørdal

Hvilken rolle vil digitaliseringen spille for fremtidens arkiv og dokumentsenter? Er du og dine kolleger forberedt?