(Illustrasjon/Fagforbundet)

Fagforbundet støtter krav om fagbrev i hudpleie

Fagforbundet støtter Norske Frisørers- og velværebedrifters foreining (NFVB) i at det bør etableres fagbrev i hudpleie og at faget bytter navn til hudterapi.

Filmskaper Ragnhild Nøst Bergem og hovedrolle Ola Henningsen

Ola - en helt vanlig uvanlig fyr

Personer med utviklingshemming opplever ofte å bli snakket om av andre. Nå forteller Ola Henningsen sin egen historie!

SIKRET TRYGGHET: Marina Lillehaug (t.h.) er strålende fornøyd med å ha fått helt og fast stilling etter vedtaket i kommunen. Her med Tove Mette Bjørkmo, Arbeiderpartiets ordførerkandidat.

Heltidssuksess på Sortland

– Takket være heltidsprosjektet har jeg fått full jobb i Sortland kommune. Det er klart det betyr mye, sier Marina Lillehaug, som jobber som hjelpepleier i kommunen.

NAV illustrasjonsfoto

Viktige funn i rapport om tillitsreformarbeidet i NAV

I 2022 fikk NAV i oppdrag å starte arbeidet med tillitsreform i egen organisasjon. Nå foreligger delrapport 1. Rapporten innebærer en omfattende kartlegging og trekker frem store utfordringer knyttet til medvirkning og samhandling. Fagforbundet er opptatt av at dette må fungere bedre for å kunne jobbe mer tillitsbasert i organisasjonen.

collage medlemmer valg

Bruk stemmeretten!

Nå gjelder det! 11. september er selve valgdagen. Fagforbundet oppfordrer alle til å bruke stemmeretten – for felleskapet.

Odd-Haldgeir Larsen

Rapport fra sykehusutvalget

Mange organisasjoner har gitt sin tilbakemelding til Sykehus

Iren Mari Luther, Anne Rigmor Eliassen, Line Ernestussen, Tove Elise Madland.

Det handler om fagkompetanse og yrkesstolthet

Dyktige forelesere, aktuelle tema, påfyll av kunnskap og bygging av nettverk er stikkord for hvorfor konferansene gjennomføres. Nasjonal konferanse for jordmor, barsel- og barnepleiere og nasjonal konferanse for ambulansepersonell og AMK, ble gjennomført på Storefjell Hotell 20. til 22. mars.

Lenneth de Luna Lorenzo

- Lenneth setter smil på ansiktet til alle kollegaer!

-Jeg har en kollega som heter Lenneth. Hun setter smil på ansiktet til alle, forteller Samrira Yusuf.

Emma Straub (t.v) og Jenny-Marlen Skogeng Fossan.

Yrkes-EM 2023 i Gdansk, Polen

Emma Straub deltar i Yrkes-EM 2023 i helsearbeiderfaget. Hun har fått med seg Jenny-Marlen Skogeng Fossan som trener og ekspert.

Brita Gurholt Bekkevold er leder for Fagforbundet Helseforetak Telemark.

Helsesekretær i ett øyeblikk - hjelpepleier i et annet

Brita Gurholt Bekkevold er opprinnelig hjelpepleier, men jobber i dag som helsesekretær. Det gjør arbeidsoppgavene varierte. Hun mener vi har en vei å gå for å få rett person på rett plass.

Her er et par streikevotter i full aksjon med å dele ut streike-løpesedler ved Teisentoppen barnehage tidligere denne uka.

Fagforbundsvotten i vinden

Fagforbundsvotten ble designet i 2015, av Fagforbundets Tove Randi Olsen. OSS-redaksjonen har lagt merke til at den ofte dukker opp som en del av antrekket når tillitsvalgte og medlemmer står streikevakter. Den pågående NHO-streiken er intet unntak! Her er oppskriften på votten - og opphavskvinnens beste argument for å strikke den (i tillegg til å holde seg varm, da). :)

Anbefalingene fra Helsepersonellkommisjonen gir gjennomslag for viktige Fagforbundet-saker som mer heltid og bedre oppgavedeling.

Dette må du vite: 10 punkter om Helsepersonellkommisjonen

Helsepersonellkommisjonen la fram sin rapport 2. februar. Det er en viktig begivenhet for Fagforbundets mange medlemmer og tillitsvalgte i helsesektoren. Her får du vite litt mer om kommisjonen og hva den har foreslått.

Mette Nord på fremleggelsen av Helsepersonellkommisjonen sin rapport.

Helsepersonell-kommisjonen: Heltid og oppgavedeling er løsningen på personellkrisa

Helsepersonellkommisjonen foreslår å sikre helsearbeiderne hele og faste stillinger, og å fordele oppgavene mellom yrkesgruppene bedre. – Viktige gjennomslag for Fagforbundet, sier Mette Nord.

Nestleder i yrkesseksjon helse og sosial Helge Sporsheim sammen med rådgivere Cecilie Haga og Emilie Storli

Menneskerettigheter til personer med psykisk utviklingshemming

Fagforbundet har gitt innspill på stortingsmeldingen "Menneskerettar for personar med utviklingshemming - Det handlar om å bli høyrt og sett". Fagforbundet organiserer mange av yrkesgruppene som jobber i tjenestene hvor menneskerettighetene til utviklingshemmede skal realiseres.

Illustrasjonsbilde: Barnevern

Fagforbundet jobber for å bedre fosterforeldres situasjon

Fagforbundet organiserer fosterforeldre, og har lenge jobbet for at deres rettigheter og vilkår styrkes. I januar sendte vi innspill til regjeringen om statsbudsjettet for 2024 hvor fosterforeldre var en av våre prioriterte saker.

Iren Luther, leder i yrkesseksjon helse og sosial i Fagforbundet

Set krav til ambulansevikarar!

Fagforbundet har vore på møte med helsedirektoratet om ny rettleiar for vikarar i ambulansetenesta.

Talarstolen på landskonferansen 2022

Styrk framtidas ambulanseteneste!

Fagforbundet yrkesseksjon helse og sosial sin 5. ordinære landskonferanse vedtok denne uttala om framtidas ambulanseteneste

Illustrasjonsbilete

Sjå opptak av frukostmøte om oppgåvedeling

Helsetenestene manglar folk, men nyttar ikkje dei folka me har godt nok. Oppgåvedeling og kompetanseheving er ei av dei viktigaste løysingane.

Illustrasjonsbilete

Nasjonal Paramedic-utdanna må få autorisasjon

Fagforbundet meiner bestemt at personar med Nasjonal Paramedic-utdanning må få autorisasjon som paramedisinarar.

Jørgen Aanerud på talerstolen på landskonferansen til Fagforbundet Ung 2022

– Det er en ære å kjempe for ungdomsmedlemmene!

Jørgen Aanerud (27) fra Oslo er helsefagarbeider og delegat til landskonferansen i Fagforbundet Ung.