Nyheter

Egil Andrè Aas, leder i LO Stat, ledet forhandlingene som sikret et godt kronetillegg til alle.

LO Stat har løftet hele laget - historisk godt oppgjør i staten

– Vi har fått gjennomslag for å løfte hele laget, sikre likelønn og utjevne forskjeller, sier Svend Morten Voldsrud, som deltok i forhandlingene fra Fagforbundet. Oppgjøret sikret alle et generelt lønnstillegg på 31 000 kroner.

Statens personaldirektør, Gisle Norheim tar LO Stats leder Egil André Aas i hånda utenfor et møterom

LO Stat krever likt tillegg til alle

Årets mellomoppgjør i staten innledes i dag, 27. april. LO Stat krever reallønnsvekst gjennom et sentralt avtalt og likt kronetillegg for over 43 000 medlemmer i LOs forbund i staten.

Egil André Aas, leder i LO Stat, under forhandlingen om ny hovedavtale, desember 2022.

Ny hovedavtale i staten

LO stat har forhandlet fram en ny hovedavtale for staten. Den nye avtalen styrker mulighetene medbestemmelse for tillitsvalgte og ansatte.

Illustrasjon.

Medlemmene sa ja til lønnsoppgjøret i stat og kommune

Medlemmene i stat og kommune har stemt ja i uravstemningene.

LO Stats leder Egil André Aas, ledet meklingen for LOs forbund og Svend Morten Voldsrud, Fagforbundets representant i forhandlingsutvalget.

Enighet i lønnsoppgjøret i staten

Det blir ingen streik for LO Stat-forbundenes medlemmer i staten etter at partene ble enige hos Riksmekleren tirsdag. - Vi fått gjennomslag for våre hovedprioriteringer, og sikret et godt resultat for våre medlemmer uten å måtte streike, sier LO Stat-leder Egil André Aas.

Tariff 2022

Tirsdag morgen klokka 08.00: Mekling på overtid i statsoppgjøret

Meklingen i staten fortsetter på overtid. Drøyt 1000 medlemmer i LO Stats forbund i staten blir tatt ut i streik fra den 24. mai om meklingen ikke fører fram. Ingen medlemmer i Fagforbundet er tatt ut i første streikeuttak.

Egil André Aas, leder i LO Stat, konstaterer at det ble brudd i lønnsoppgjøret i staten.

Brudd i statsoppgjøret

Det ble brudd i forhandlingene med staten i årets hovedtariffoppgjør.

Leder i LO Stat, Egil Andre Aas

LO Stat vil løfte alle i tariffoppgjøret i staten

LO Stats hovedkrav i årets tariffoppgjør i er et lønnsløft for alle LO-forbundenes medlemmer i staten.

Svend Morten Voldsrud, medlem av arbeidsutvalget  (AU) i Fagforbundet300419

Streik avverget - godt meklingsresultat i staten

Det blir ingen streik for LO Stat-forbundenes medlemmer i staten. Partene ble enige hos Riksmekleren torsdag ettermiddag. Lavlønn, likelønn og ellers god fordelingsprofil var viktige krav.

Det mekles fremdeles i staten (klokka 15:00)

LØSNING TORSDAG ETTERMIDDAG - se lenke i saken. Meklingsfristen gikk ut ved midnatt. Det er fare for streik fra torsdag morgen. LO Stat har tatt ut 1752 medlemmer i førsteuttaket ved en eventuell streik. De er fordelt over hele landet, men med tyngdepunkt i Oslo.

Streikefare.

Varsler streikeuttak for 4200 i staten

Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Riksmekleren har i dag mottatt et såkalt områdevarsel fra LO Stat. Cirka 4200 medlemmer vil bli tatt ut i streik den 27. mai hvis ikke meklingen fører fram.

People look at a single person picket. Disagreement and denial. Drawing public attention to the problem. fight against corruption and arbitrariness. Populism and nationalism. struggle for rights

Brudd i statsoppgjøret

LO Stat brøt 29. april forhandlingene med staten i årets mellomoppgjør. Riksmekleren får nå oppgaven med å hindre streik i statlig sektor.

Medlemmene sa ja til oppgjøret i staten

Flertallet aksepterte tariffoppgjøret i uravstemninga. 67,8 prosent takket ja til resultatet.

LO Stats leder Egil André Aas og Svend Morten Voldsrud, Fagforbundets representant i forhandlingsutvalget.

Streik avverget i staten

Etter flere timer på overtid aksepterte partene i hovedtariffoppgjøret i staten det siste tilbudet fra arbeidsgiver. Dermed blir det ingen streik.

LO Stats leder Egil André Aas, som skal lede meklingen for LOs forbund og Svend Morten Voldsrud, Fagforbundets representant i forhandlingsutvalget.

Meklingen i statsoppgjøret starter

LO Stat, YS Stat, Unio og Akademikerne møter onsdag til oppstartsmøte i meklingen for hovedtariffoppgjøret i staten. Meklingsfristen er 14. oktober ved midnatt.

Staten tilbød null - brudd i statsoppgjøret

Det er brudd i lønnsoppgjøret i staten. LO Stat, YS Stat, Unio og akademikerne brøt mandag ettermiddag forhandlingene i hovedoppgjøret i staten. Oppgjøret havner nå på Riksmeklerens bord.

Nokre av medlemmane i fagforeiningsstyret

Utvida mulighet til bruk av overtid for ansatte i staten

Partene i staten har inngått avtale om blant annet å utvide muligheten for bruk av overtid, og sette tilside bestemmelsene om kjernetid i første omgang fram til 30. april.

- Det har ikke vært mulig å finne en løsning som sikrer prosessen frem til ny AFP er innarbeidet i Hovedtariffavtalen, sier Fagforbundets representant i LO Stats forhandlingsutvalg, Svend Morten Voldsrud.

Brudd i lønnsoppgjøret i staten

– Partene har dessverre vært alt for langt fra hverandre til at det var mulig å finne en løsning i forhandlingene, sier Fagforbundets representant i LO Stats forhandlingsutvalg, Svend Morten Voldsrud. Oppgjøret går nå til mekling.

Kim Eide, ungdomstillitsvalgt, Rogaland

Innspurt i statsoppgjøret

Det er innspurt i statsoppgjøret, med frist 30. april ved midnatt. Hvis LO Stat, YS stat, Unio og Akademikerne ikke kommer til enighet med staten som arbeidsgiver innen midnatt 1. mai, vil oppgjøret gå til mekling.

Nesten ni av ti sa ja i staten (lostat.no)

86,7 prosent av medlemmene i LO Stats forbund sa ja til resultatet i årets hovedtariffoppgjør.