Nyheter

Meklingsresultatet som avsluttet streiken i NHO-barnehagene ble godt mottatt av medlemmene.

Ja i uravstemning etter NHO-barnehagestreiken

En måned etter at streiken i NHO-barnehagene ble avsluttet, er det klart at medlemmene har stemt et overveldende JA til meklingsresultatet. Dermed er det klart for lokale forhandlinger.

Mange som har stått på og streiket for bedre pensjon de siste fire ukene!

En takk til heltene i NHO-barnehagene

De 65 som streiket i NHO-barnehagene har bidratt til å sikre en god pensjonsordning for hele den private barnehagesektoren. – Denne kampen har vært viktigere enn mange fatter. Vi hadde ikke klart det uten dere, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet.

Forhandlingsleder Anne Green Nilsen og tillitsvalgte Kristin Adams og Tonje Braseth sammen med streikende utenfor riksmeklerens kontor rett før meklingsstart.

Barnehagestreiken er over - gjennomslag for bedre pensjon

Natt til fredag ble det enighet i meklinga mellom Fagforbundet og NHO om en forbedret tjenestepensjon for ansatte i barnehager. – Et viktig skritt på veien mot en fullverdig barnehagepensjon i NHO-barnehagene, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Anne Green Nilsen.

En av oss: Elling i Gatas Parlament (t.v) heiste Fagforbundet-flagget før han sammen med makker Jester dro i gang Fagforbundets favorittstreikelåt, STREIKEVAKT.

Vitaminpille for streikende

Hva som skjer når 60 streikende fra ulike deler av landet samler seg i hovedstaden? Dagen før tvungen mekling samlet de streikende i NHO-barnehagene seg i Oslo for å bli bedre kjent med både hverandre og streikegrunnlaget. Etter en måned med streik gjorde det godt med litt sol og sang!

Fagforbundets forhandlingsleder, Anne Green Nilsen, blant streikende siste dag før meklinga skal i gang igjen.

Tid for tvungen mekling i NHO-barnehagestreiken

Torsdag 16. mars er det nøyaktig en måned siden meklinga mellom Fagforbundet og NHO-barnehagene brøt sammen og streiken var et faktum. Nå møtes de på nytt hos riksmekleren. Til tross for liten kontakt mellom partene siden sist, er forhandlingsleder Anne Green Nilsen forsiktig optimist.

To streikende i Trondheim med plakat

Støtt barnehageansatte i streik!

Ansatte i private barnehager tilknytta NHO er i streik. Onsdag 15. mars kl. 15.00 blir det streikemarkering på Youngstorget i Oslo. Bli med og støtt de streikende som står opp for et rettferdig arbeidsliv!

- Fagforbundet mener at det er viktigere å sikre kvinnene en livsvarig pensjon, enn å teoretisk sikre et dødsbo eller voksne barn en arv, skriver forhandlingsleder Anne Green Nilsen.

NHO villeder om barnehagepensjon

Fagforbundets medlemmer i barnehager i NHO-området er i streik for en pensjonsordning lik den ansatte i alle andre private og kommunale barnehager har.  I litt ulike sammenhenger har NHO hevdet at vi i Fagforbundet ikke vet medlemmenes beste og at vi krever en dårligere pensjon enn vi ble tilbudt før meklinga endte i streik. Det er selvfølgelig helt galt.

Streikende ved Træleborg barnehage i Tønsberg fikk besøk av Fagforbundets nestleder Helene Skeibrok første dagen i streik.

Streikeviljen er stor i Tønsberg

Mandag gikk 21 nye medlemmer i NHO barnehagene ut i streik for en trygg og livsvarig pensjon. 13 av de er ansatte ved Træleborg Barnehage i Tønsberg. - Vi skulle aller helst vært inne sammen med barna, men akkurat nå må ta vi ta kampen for oss selv, sier Tonje S. Braseth, plasstillitsvalgt for Velle-barnehagene som Træleborg er en del av.

Streikemarkering på LOs representantskapsmøte. Nesten hele gjengen med streikende fra Teisentoppen på scenen!

Appell fra en streikende

Plasstillitsvalgt på Teisentoppen barnehage i Oslo, Kristin Adams holdte appell da LOs representanskap hadde streikemarkering denne uka. - Dette er kanskje en liten streik, men den er viktig for å beholde en trygg og livslang pensjon i alle barnehager i hele landet, sa hun. Se hele appellen!

Streikevakter ved Teisentoppen barnehage mandag 20. februar. Nå får de selskap av flere.

Nytt streikeuttak i NHO-barnehagene

Fagforbundet melder nytt streikeuttak for 21 medlemmer ved fem barnehager, hvorav to nye, fra 27. februar. Da vil til sammen 63 medlemmer fordelt på åtte barnehager være i streik for en trygg og livsvarig pensjon.

På streikens første dag: Mette Nord med Caroline Braserudhaget og Kristin Adams (tillitsvalgt) fra Teisentoppen barnehage.

Streikestart i Teisentoppen

Det var en spent gjeng fra Teisentoppen barnehage som møtte opp i lokalene til Fagforbundet Barn og oppvekst Oslo, torsdag morgen etter at streiken i det minste tariffområdet i den private barnehagesektoren var et faktum.

Kristin Helene Adams er pedagogisk leder og plasstillitsvalgt i Teisentoppen barnehage.

Klar for ny streik om pensjon

Tillitsvalgt Kristin Helene Adams har vært oppe hele natten, men er klar for å streike for en trygg og livslang pensjon for medlemmene.

Illustrasjon fra en fanemarkering i forbindelse med PBL-streiken i fjor høst, som også handlet om pensjon.

Streik i private barnehager i NHO

Natt til torsdag ble det klart at meklinga i private barnehager i NHO ikke førte fram. Dermed er 42 Fagforbundet-medlemmer ute i streik fra torsdag 16. februar. Fagforbundet krever de samme pensjonsvilkårene som er vanlig i kommunale og andre private barnehager.

Stemningsbilde fra Ås barnehage på Stord, første dag i streiken. (skjermdump fra Fagforbundet Vestlands Facebook-post)

Til deg som ikke er tatt ut i streik

Det er ikke alle som er tatt ut i streiken i NHO-barnehagene. Hva er streikebryteri og hva skal du som ikke er tatt ut i streik gjøre?