I disse barnehagene kan det bli streik fra torsdag 16. februar

Nok en gang står kampen om pensjon i private barnehager. Denne gang i NHO-barnehager. (Foto: Sandnes 1970 / mostphotos)

Fagforbundet møter NHO til mekling 15. februar. Nok en gang er det uenighet om pensjon i private barnehager som står på agendaen. Hvis ikke meklingen fører fram, blir det streik fra 16. februar.

14.02.2023 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 15.02.2023

NHO 590 er det minste tariffområdet i privat barnehagesektor. Fra før av har PBL, Norlandiabarnehagene og FUS kommet fram til avtaler om ordningen som mange kaller "barnehagepensjon". I PBL-området måtte det en streik til for å få gjennom kravet om anstendig pensjon for de ansatte.

Anne Green Nilsen med tillitsvalgte
På vei til meklingsstart:  forhandlingsleder Anne Green Nilsen sammen med tillitsvalgte i forhandlingsdelegasjonen. (Foto: Ellisiv Solskinnsbakk)

- Barnehagepensjon er en ordning som gir lik pensjon til kvinner og menn og som varer fra man tar ut pensjon og livet ut, sier Fagforbundets forhandlingsleder, Anne Green Nilsen.

Barnehagepensjon har også mange likhetstrekk med ny offentlig tjenestepensjon, som er ordningen for de ansatte i de kommunale barnehagene.

Vil unngå smutthull for arbeidsgivere

Målet er å få på plass barnehagepensjon også i NHO, og samtidig unngå at området blir et smutthull for arbeidsgivere som vil ha det som er en billigere løsning for arbeidsgiver, men som skyver risiko over på de ansatte. Fordi kvinner lever lenger, er innskuddspensjonen som arbeidsgiveren tilbyr verken kjønnsnøytral eller livsvarig.

- Gir vi etter her og godtar en dårligere ordning for de ansatte åpner vi samtidig for såkalt tariffhopping, forteller Anne Green Nilsen.

Tariffhopping betyr at arbeidsgiver bytter tilknytning til en annen arbeidsgiverorganisasjon for å spare penger på billigere og dårligere ordninger for sine ansatte.

Lite, men viktig område

–  Vi vil unngå at barnehager går fra de gode avtalene de har og til en dårligere ordning i NHO. Det kan undergrave pensjonsordningen i hele barnehagesektoren. Sånn sett er dette området siste skanse for oss når det gjelder å få innført en kjønnsnøytral og livsvarig pensjonsordning for alle ansatte i private barnehagesektor, sier Green Nilsen.

- Vi i Fagforbundet ønsker ingen streik. Vi går til riksmekleren med ønske og vilje om å komme til enighet. Men vi viker heller ikke unna hvis det er det som må til, sier Anne Green Nilsen.

Til sammen 42 medlemmer blir tatt ut i første uttak i en eventuell streik, fordelt på disse barnehagene:

• Auglendsdalen, Frelsesarmeen barnehage i Stavanger AS
  • Solgry, Frelsesarmeens barnehage i Drøbak
  • Trollstua, Frelsesarmeens barnehage i Asker AS
  • Teisentoppen, Frelsesarmeens barnehage i Oslo AS
  • Birralee internasjonale Kindergarten, Trondheim
  • Ås barnehage, Stord

Lønnsoppgjøret i avtaleområde NHO 590 er en del av 2022-oppgjørene. Etter flere runder med forhandlinger hvor partene sto langt fra hverandre i pensjonsspørsmålet, gikk det videre til mekling. Hvis partene ikke kommer til enighet i meklinga 15. februar blir det streik fra arbeidstidens begynnelse  torsdag 16. februar.