Tirsdag 26. januar 2021
Svart økonomi-konferansen 2021: Et arbeidsliv uten kriminalitet?

jan.
10:00 14:30

Digitalt

Arrangør

Fagforbundet og NTL

Lyra Iluka
Lyra.lluka@fagforbundet.no

På årets Svart økonomikonferanse 26. januar vil vi undersøke hvordan det offentlige kan forfølge arbeidslivskriminalitet og skatteunndragelse bedre og mer effektivt. Vi vil få høre historiene fra de som er rammet av grov arbeidslivskriminalitet og fra de som jobber med å avdekke den.

Konferansen samler hvert år over 400 deltakere fra fagforeninger, men også arbeidsgivere, forskere og ansatte i kontrolletatene. Årets konferanse vil bli strømmet fra Oslo og finner sted den 26. januar.

På konferansen vil ofre for lønnstyveri og arbeidsmarkedskriminalitet komme til orde. Vi vil diskutere hvordan lønnstyveri kan kriminaliseres og hvordan vi oppnår skatterettferd og hvordan det offentlige skal unngå å selv handle svart gjennom offentlige anbud.

Innledere er blant andre ordfører Hedda Foss Five, Annette Alstadsæther, professor ved NMBU, Terje Erikstad, Finansredaktør i Dagens Næringsliv, Nav-direktør Hans Christian Holthe, og riksadvokat Jørn Sigurd Maurud, Jørgen Steen fra NTAES, leder i Norsk Økoforum, Inger Astrid Elizabeth Coll. Dagen avsluttes med politisk debatt mellom Arbeids- og sosial minister Torbjørn Røe Isaksen og Rigmor Aasrud.

Konferansen er gratis og arrangeres i samarbeid med NTL.