Fredag 18. mars 2022

Fagforbundet og NTL

Henriette Eia Erdal

henriette.eia.erdal@fagforbundet.no

De neste tusen dagene – storrengjøringa i arbeidslivet

Sammen med NTL arrangerer Fagforbundet Svart økonomikonferansen 18. mars 2022 ved Oslo Kongressenter! Den nye arbeidsministeren Marte Mjøs Persen deltar på konferansen sammen med lederen for LO Peggy Hessen Følsvik og den svenske arbeidsministeren Johan Danielsson. Konferansen blir et av arbeidsministerens første møter med fagbevegelsen. Temaet for konferansen vil blant annet rette seg mot foretakskriminalitet både med et internasjonalt og nasjonalt perspektiv, samt hvordan vi sammen kan få til et nordisk samarbeid mot arbeidslivskriminalitet.

I den anledning kommer blant annet den anerkjente professoren, forfatteren og filmskaperen Joel Bakan fra University of British Columbia i Canada. Han har skrevet boken The Corporation og oppfølgeren The New Corporation.

Videre får vi besøk av Økokrim-sjef Pål Lønseth, forfatter og samfunnsøkonom Marianne Marthinsen og professor fra NMBU Annette Alstadsæter. På programmet står også rådgiver og forfatter Jonas Bals, samt Pelle Sunvisson, forfatter av boken Svenska palmen som blant annet skildrer hvordan ukrainske og russiske arbeidstakere blir utnyttet av menneskesmuglere og arbeidsgivere.

Program:

09.30    Registrering og kaffe

10.00    Åpning av konferansen v/Mette Nord, Leder Fagforbundet

10.10    Hver kjeltring, sitt foretak v/Joel Bakan, professor, forfatter og filmskaper

10.40    Foretakskriminalitet i Norge Paneldebatt v/ Pål K. Lønseth, sjef Økokrim, Joel Bakan, professor, forfatter og filmskaper, Marianne Marthinsen, forfatter, Annette Alstadsæter, professor

11.30    Lunsj

12.15    Å leve og jobbe som ukrainsk bygningsarbeider i Stockholm v/ Pelle Sunvisson, forfatter

12.45    Streik og kollektiv kamp i gangsterøkonomiens og turbokapitalismens tidsalder v/Jonas Bals, rådgiver i LO og forfatter

13.15    Pause

13.30    Storrengjøringa i arbeidslivet Innledning v/ arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen

13.45    Et nordisk samarbeid mot arbeidslivskriminalitet Panelsamtale v/ arbeids- og inkluderingsministeren Marte Mjøs Persen, den svenske Bostadsminister och biträdande arbetsmarknadsminister Johan Danielsson og leder for LO Peggy Hessen Følsvik

14.30    Avslutning v/ Kjersti Barsok, leder NTL

Konferansen vil bli avholdt fysisk i Oslo Kongressenter. Det er også mulig å delta digitalt.

Påmeldingsfrist: onsdag 16. mars

Konferansen er gratis og arrangeres i samarbeid med NTL.

Obs. Deltakelse på konferansen er gratis, men Fagforbundet dekker ikke kostnader knyttet til reise, opphold eller tapt arbeidsfortjeneste. Dette må dekkes av arbeidsgiver, deg selv eller ved å søke din lokale fagforening.