Ny medlems­undersøkelse: Medlemmene har tro på Fagforbundet

Fagforbundets medlemmer er fornøyde med forbundet sitt og litt mer radikale politisk enn gjennomsnittet i befokningen. Illustrasjonsbilde. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundets medlemmer har tro på forbundet sitt. 82 prosent av medlemmene synes det er meget viktig, eller ganske viktig å være medlem og tre fjerdedeler av medlemmene er meget eller ganske fornøyde med medlemskapet.

09.05.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 10.05.2019

Dette går fram av den ferske medlemsundersøkelsen som Ipsos har gjennomført for Fagforbundet. Hvert annet år spør vi medlemmene om hva de synes om Fagforbundet og ulike samfunnsspørsmål. Det ble gjennomført totalt 1005 intervju blant yrkesaktive medlemmer i Fagforbundet, hvorav 205 intervju var med tillitsvalgte. Dette er en del av opptakten til valgkampen og naturlig nok spør vi også om politiske preferanser.

Et radikalt forbund

Fagforbundets medlemmer står lenger til venstre enn gjennomsnittet av befolkningen. Svarene viser at hele 75 prosent av medlemmene som har bestemt seg for at de vil stemme på et av de rød-grønne partiene. Mens hele 24 prosent ennå ikke har bestemt seg.

– Dette betyr at vi har litt av en jobb foran oss med å mobilisere medlemmene til å stemme i høstens valg. Derfor handler Fagforbundets valgkamp først og fremst om å motivere egne medlemmer til å bruke stemmeretten sin, sier kommunikasjonssjef i Fagforbundet, Kjell-Erik Kallset.

Sterkt samfunnsengasjement

Undersøkelsen viser også at medlemmene har et samfunnsengasjement. Seks av ti mener det er prinsipielt viktig å være fagorganisert. Det samme engasjementet kommer til uttrykk når vi spør hva medlemmene syns det er viktig at vi jobber med. Nest etter å jobbe for gode, livsvarige pensjonsordninger, mener 93 prosent at det er meget, eller ganske viktig, at Fagforbundet jobber for at ingen skal være fattige i Norge. Etter det kommer kampen for heltid, mot midlertidige ansettelser og videre- og etterutdanning høyt opp.

Motiver for medlemskap: Du som tillitsvalgt er viktigst

Medlemmene ble bedt om å vurdere viktigheten av ulike årsaker til innmelding i Fagforbundet:

De tillitsvalgte er bærebjelken i forbundet

Ikke overraskende svarer medlemmene at de tillitsvalgte er den viktigste motivasjonen for å være organisert, men også en av de viktigste informasjonskanalene, nest etter e-post fra de ulike organisasjonsleddene. På topp tre er også nettsider og nyhetsbrev. Plakater, brosjyrer og løpesedler kommer lenger ned på lista. Cirka to av tre medlemmer er meget eller ganske fornøyd med sin nærmeste tillitsvalgte. Rundt en fjerdedel har ikke en klar formening om sin nærmeste tillitsvalgte (har svart «verken fornøyd eller misfornøyd» eller «vet ikke»). 83 prosent mener lokal tillitsvalgt som det er lett å komme i kontakt med, er en svært, eller ganske viktig medlemsfordel.

Blant de tillitsvalgte selv, er åtte av ti fornøyde med sin nærmeste tillitsvalgte.

Pensjon en viktig prioritering

Arbeidet for å sikre alle en trygg, livsvarig pensjon er helt på topp på medlemmenes prioriteringsliste. Så godt som alle medlemmer synes dette er en svært, eller ganske viktig sak. Heldigvis viser tallene at hele 70 prosent av medlemmene er fornøyde med det arbeidet Fagforbundet gjør på pensjonsområdet. Det er faktisk slik at omtrent like mange, 71 prosent er helt eller delvis enig i at «mine pensjonsordninger vil gi med en trygg økonomi i alderdommen».

Lønns- og arbeidsvilkår viktigst

Juridisk bistand ved yrkesskader, yrkessykdom eller oppsigelser er den medlemsfordelen medlemmene setter størst pris på. Like under kommer forhandlinger og lønns- og arbeidsvilkår og trygghet i arbeidsforholdet. Nederst på lista kommer yrkesfaglig informasjon og kurstilbud, men en betydelig andel er medlemmene er også opptatte av dette.

De viktigste medlemsfordelene, ifølge medlemmene: