Pensjon fra første krone er også et likestillingskrav

Pensjon fra første krone er også et likestillingskrav.

Pensjon fra første krone er også et likestillingskrav. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

I løpet av høsten skal Stortinget behandle kravet om opptjening av pensjon fra første krone. Særlig for kvinner er dette viktig, fordi det er flest kvinner som jobber deltid og har dårlige tjenestepensjonsordninger.

18.10.2018 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 01.11.2018

Ca en million arbeidstakere i privat sektor har en pensjonsordning med en lav sparesats, og de tjener bare opp pensjon for inntekt over én ganger folketrygdens grunnbeløp, om lag 97 000 kroner. Unge, deltidsansatte og vikarer rammes hardt.

– For en tid siden var vi på en høring på Stortinget hvor jeg håper vi fikk fram hvorfor dette er så viktig. Regjeringen har også nylig inngått avtale for offentlig sektor der det er opptjening fra første krone. Hvorfor det da er riktig at det ikke skal være det i privat sektor, er derfor vanskelig å forstå, sier Steinar Fuglevaag, Fagforbundets pensjonsekspert.

Lavtlønte taper

For folk som jobber i vikariater på under ett år finnes det en regel om at man ikke skal meldes inn i pensjonsordningen. Dette var tema i vårens tariffoppgjør, men reglen eksisterer fremdeles. Regelen i seg selv inviterer til spekulasjon i korte vikariater for å spare kostnader til pensjon. Fagforbundet vet at dette skjer, men har ikke oversikt over omfanget.

– De som har høy lønn har oftest også gode pensjonsordninger og pensjon fra første krone. Lavtlønte har dårligere ordninger. De ender ofte uten opptjening til pensjon for store deler av sitt yrkesaktive liv, sier Anne Green Nilsen (AU).

– Det er de lavtlønte som rammes av minstekravene til å opparbeide pensjonsrettighet. Dette er en urett som særlig rammer arbeidere i utsatte deler av samfunnet som frisører, renholdere, ansatte i hotell og handelsnæringen. Mange i disse bransjene som ofte blir tilbudt brøkstillinger og lav lønn, sier hun.

Vil endre urettferdig regel

I dag må du tjene én ganger grunnbeløpet i folketrygden før du har krav på at arbeidsgiver sparer opp til din framtidige pensjon – obligatorisk tjenestepensjon. Du må også være over 20 år og ha en stilling på over 20 prosent. Det rammer ungdom og deltidsansatte.

Det vil Arbeiderpartiet og Sosialistisk venstreparti nå gjøre noe med. Dersom de får med seg Senterpartiet, er det opp til Kristelig Folkeparti om forslaget får flertall.

Det er mulig å gi pensjonspoeng fra første krone. Hvis bedriftene  gjøre det, vil det koste bedriftene penger. Partene i arbeidslivet er uenige om hvor mye det vil koste. Arbeidsgiverne mener ordningen vil bli dyr, mens LO mener det ikke nødvendigvis vil bli så dyrt. Men uansett mer rettferdig.

Under meklingen mellom LO-NHO for to år siden henvendte partene seg til regjeringen og ba om hjelp til å modernisere pensjonsordningene i privat sektor. Saken ble ikke løst og det er som konsekvens at dette at saken kommer opp igjen nå.