Det nasjonale styret i Yrkesseksjon kontor og administasjon fikk anledning til å besøke Nav Falkenborg i Trondheim for å lære med om prosjektet Et enklere Nav. Der ble vi tatt godt i mot av tillitsvalgt for Fagforbundet ved Nav Falkenborg, Eirin Holm Rise. Hun hadde invitert med seg tre kolleger som presenterte arbeidet med Et enklere Nav; Line Melting Hulbrækdal, Merete Furuvik og Kristoffer Støylen Refvik.
Arbeidet er spennende, og brøyter vei for nye metoder både for ansatte og tjenestemottakere. Det viktigste er at dette skal gi mulighet for èn ytelse, i motsetning til dagens lappeteppe av ytelser og utbetalingsdatoer. Håpet er at det skal gi et bedre tilbud til de unge, og en bedre hverdag for de ansatte.
Prosjektet støttes av Fagforbundet, og er et viktig bidrag inn i Tillitsrefomen. Høring om ytelsen aktivitetspenger (Et enklere Nav) hadde frist 19.06.2026. Selv om det er gjort mye godt arbeid lokalt og sentralt i Nav i forberedelsen av prosjektet, benyttet vi likevel muligheten til å påpeke det vi mener kan være svakheter i innretntningen til selve ytelsen aktivitetspenger. Det viktigste er at sikre at ytelsen er til å leve av.
Vi er trygge på at de unge som får tilbud om å følge ytelsen aktivietspenger i Trondheim de neste årene får et godt tilbud fra dyktige ansatte. Fagforbundet påvirker der de kan for å sikre at myndighetene følger opp intensjonen om at hverdagen skal bli mer forutsigbar både for tjenestemottakere og ansatte.