Hun kommenterer Skattekommisjonens rapport, og har forventning til hvilke interesser som skal ivaretas når kommisjonens forslag skal behandles i Stortinget av partiene. – Våre medlemmer som jobber som jobber i viktige og vanlige jobber, som for eksempel helsefagarbeidere, betaler mer av lønna sin som skatt enn de aller rikeste, sier hun.
– Grunnlaget for den norske modellen er at man skal betale etter evne. Skal vi bevare tilliten til systemet og sikre gode velferdsordninger uavhengig av inntekt, må denne balansen bestå.
Advarer mot økende forskjeller
Hun advarer mot at de økende forskjellene svekker demokratiet, finansiering av offentlig sektor og tilliten til skattesystemet.– I andre land ser vi ultrarike enkeltpersoner tar til seg politisk makt gjennom milliardformuer som verktøy. Det har vi også sett solide forsøk på her til lands, sier Skeibrok. – Når de som tjener mest betaler veldig mye lavere skatt enn de med lavere inntekter blir formuene konsentrert på svært få og den økonomiske ulikheten øker. Dette er ikke en ønsket utvikling, sier hun.