Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Fagforbundet er glad for at det endelig er kommet på plass en særavtale om medleverordning i norske kommuner. Avtalen gjør kommunene bedre rustet til å konkurrere med private aktører, og bidrar til at kommunale tjenester ikke privatiseres under påskudd av arbeidstidsordninger.

Line Beate Tollefsen, nestleder i Fagforbundet.
Line Beate Tollefsen, nestleder i Fagforbundet. (Foto: André Haugen/Fagforbundet)

Medleverordninger innebærer at ansatte er på jobb i to til tre døgn sammenhengende, før de har fri i sju døgn. Fagforbundet har vært skeptisk til slike ordninger, men med den nye avtalen er det sikret god hviletid, tydelige rutiner for evaluering, frivillighet og ubekvemstillegg for alle timene ansatte er på jobb.

– Dette er en viktig avtale for medlemmene våre og for kommunale tjenester. Ut fra våre beregninger vil de lavest lønte av våre medlemmer kunne få en økning på rundt 35 000 kroner i året. Det er også mulig å oppnå ekstra tillegg lokalt, sier Line-Beate Tollefsen.

Medleverturnus brukes særlig innen helse-, omsorgs- og sosialsektoren, hvor det er behov for døgnkontinuerlig oppfølging i private hjem eller skjermede miljøer. Dette gjelder særlig innen tjenester til personer med utviklingshemming, rusomsorg og psykiatri.

Fagforbundet har sammen med KS utarbeidet en veileder til de lokale partene som skal bidra til gode drøftinger og forhandlinger om eventuell bruk av avtalen lokalt.

FO, Utdanningsforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Delta er også med på avtalen, som gjelder fra 1. januar 2027.

Veileder til medleverordninger.pdf

Les avtalen her: Særavtale medlever.pdf

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?