Fagforbundets fremste mål for forhandlingene var å sikre medlemmene reallønnsvekst.
– Vi har møtt en arbeidsgiver som ikke var villig til å komme oss i møte. Mange av våre medlemmer tjener lite, derfor var reallønnsvekst et krystallklart krav fra oss. Et annet viktig krav var å sikre forskuttering av pleiepenger. Når arbeidsgiver ikke gikk med på disse kravene, måtte det bli brudd, sier Tarjei Leistad i Fagforbundets ledelse.
Avtalen det ble forhandlet om er Helse- og omsorgsoverenskomsten, kalt avtale 481. Fagforbundet forhandlet sammen med FO.
Hvis partene ikke kommer til enighet hos Riksmekleren, vil det bli streik. Meklingsdato er foreløpig ikke satt.