Det går mot sommer. Snart girer Norge ned til ferietid. For oss går en travel periode mot slutten. Det ble et vårsemester vi utnyttet godt. Tenk hva vi kan utrette til høsten, med sommerladede batterier!
Forhandlingssesong
Vi er inne i en tid der forhandlingene står tett som makrell i stim. I våre sektorer har vi opplevd både seiere og skuffende tilbakeslag. I KA har Fagforbundet, sammen med LO-forbundene i sektoren, oppnådd en ny tariffavtale som sikrer økt kjøpekraft for alle ansatte, solide generelle lønnstillegg, høyere startlønn for prester og ekstra satsing på kompetanse. Et oppgjør i tråd med frontfagsrammen.
Men fortsatt insisterer arbeidsgiver på å reservere en pott til lokale forhandlinger. En viktig påminning for oss: Skal våre yrkesgrupper prege de lokale forhandlingene, må vi verve og rekruttere tillitsvalgte i KA.
I PBL gikk vi til brudd. Utrolig skuffende at PBL ikke er villige til å garantere de ansatte i private barnehager en lønnsutvikling i tråd med frontfaget og kommunene. Motpartens «tilbud» kan bare ses som et kraftig angrep på opparbeidede rettigheter, på pensjon og arbeidstid. Her presses det på for en utvikling som Fagforbundet bare ikke kan akseptere!
Revidert nasjonalbudsjett
Gjennom hele året arbeider vi interessepolitisk for best mulig lønns- og arbeidsvilkår for medlemmene våre og en samfunnsutvikling med blikket på gode hverdager for folk flest, gjennom hele livsløpet. Mye handler om påvirkning opp mot statsbudsjettet. Selv om regjeringens forslag til revidert statsbudsjett var en blandet fornøyelse å lese, sitter vi likevel igjen med noen viktige gjennomslag for våre saker: I budsjettforliket ble samarbeidspartiene enige om å styrke bemanningen i barnehagene med 350 millioner på toppen av de 800 millionene som lå i statsbudsjettet. Det blir over en milliard til flere hender, øyne og hjerter i barnehagene.
Samarbeidspartiene ble også enig om å bevilge 30 millioner til en nasjonal pilot med 30-timers arbeidsuke i ti barnehager. Målet er å undersøke effekter på arbeidsmiljø, sykefravær og kvalitet. Tidligere erfaringer viser bedre arbeidsmiljø og økt overskudd, men også behov for god organisering. Piloten er nå under oppstart. Vi følger spent med!
God sommer
Nå blir det ikke bare is og late dager fremover for vår del. På andre siden av juli venter Arendalsuka. Der skal jeg i debatt om kirka og ideell sektor som en del av det organiserte arbeidslivet, og - ikke minst – snakke Fagforbundets politikk i en debatt om krematorietjenestene. Men nå er det snart ferie. Og jeg ønsker dere alle en riktig god sommer der du får mulighet til å samle krefter på den måten DU og dine har størst mulig glede av.
Så avslutter jeg med det sommerligste av det sommerlige: Astrid Lindgrens «Idas sommarvisa». En lykkefull vise å drømme seg bort i. Men også en påminnelse om at bier, blomster og en sydende natur under sola ikke er noe vi skal ta for gitt, men hegne om og jobbe for å kunne levere videre til de som kommer etter oss.
Idas sommarvisa
Du ska inte tro det blir sommar,
ifall inte nån sätter fart
på sommarn och gör lite somrigt,
då kommer blommorna snart.
Jag gör så att blommorna blommar,
jag gör hela kohagen grön,
och nu så har sommaren kommit,
för jag har just tagit bort snön.
Jag gör mycket vatten i bäcken,
så där så det hoppar och far.
Jag gör fullt med svalor som flyger
och myggor som svalorna tar.
Jag gör löven nya på träden
och små fågelbon här och där.
Jag gör himlen vacker om kvällen,
för jag gör den alldeles skär.
Och smultron det gör jag åt barna,
för det tycker jag dom kan få,
och andra små roliga saker
som passar när barnen är små.
Och jag gör så roliga ställen,
där barnen kan springa omkring,
då blir barna fulla med sommar
och bena blir fulla med spring.