Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Høyesterett har gitt et foreldrepar rett til å vite hvem som skrev et journalnotat.

Illustrasjonsbilde.
Illustrasjonsbilde. (Foto: Mostphotos)

Saken mellom foreldrene og Stjørdal strekker seg tilbake til 2019, da foreldrene ba om å få en utskrift av journalen til barnet sitt. Året før hadde de vært på legevakta, og en sykepleier skrev et journalnotat som igjen resulterte i at det ble sendt en bekymringsmelding til barnevernet.
Barnevernet avsluttet undersøkelsessaken uten at det ble iverksatt noen tiltak overfor familien.

Senere krevde barnets foreldre innsyn i navnet på den som hadde skrevet notatet. Kommunen nektet å opplyse om dette og viste til at den etter arbeidsmiljøloven hadde plikt til å beskytte sykepleierens arbeidsmiljø.

Retten: Krav på å vite

Høyesterett konkluderte i februar i år med at gutten og hans foreldre har krav på å få opplyst navnet på sykepleieren som skrev journalnotatet.

Retten fastslo at pasientjournalen må inneholde opplysninger som gjør det mulig å identifisere den som har ført de ulike journalnotatene.
Sykepleieren hadde underskrevet journalen med initialer.

Men i utgangspunktet skal fullt navn fremgå, ifølge Høyesterett. Dersom det av praktiske grunner er brukt initialer, kan dette godtas, forutsatt at innsynsreglene praktiseres slik at pasienten får opplyst hvem som har ført journalen.

Formålet er kontroll

Høyesterett viste til pasientjournalforskriften, som sier at det skal framgå «hvem» som har ført opplysningene i journalen. Notatene skal også «dateres og signeres av den som har gitt helsehjelpen».
Retten påpekte også at formålet med journalen er at pasienten skal kunne ha kontroll og ivareta sine rettigheter.

Retten til innsyn i journalen følger av helsepersonelloven § 40 og pasient- og brukerrettighetsloven § 5-1.

Ville nekte innsyn

Kommunen mente personopplysningsloven ga hjemmel for unntak fra innsynsretten. Denne loven sier man kan nekte innsyn i opplysninger hvis det vil være i strid med åpenbare og grunnleggende private eller offentlige interesser å informere om.

Kommunen viste også til at sykepleieren fikk mange plager som følge av saken, inkludert sykemeldinger.

Høyesterett avviste at dette var nok til å nekte innsyn. Foreldrene vant saken fullt ut.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?