Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Partene er enige om endringer som styrker samarbeidet og legger til rette for gode arbeidsforhold i barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehager.

Det skal gis nødvendig tid til planlegging og samhandling. Dette skal inngå i ukeplanene og foregå innenfor ordinær arbeidstid, noe som styrker det kollektive arbeidet rundt barna og elevene.
Det skal gis nødvendig tid til planlegging og samhandling. Dette skal inngå i ukeplanene og foregå innenfor ordinær arbeidstid, noe som styrker det kollektive arbeidet rundt barna og elevene. (Foto: Mostphotos)

Forhandlingene mellom KS og Fagforbundet om SFS 2201 for perioden 2026–2027 er nå avsluttet. Partene er enige om endringer som styrker samarbeidet og legger til rette for gode arbeidsforhold i barnehager, skolefritidsordninger, skole og familiebarnehager.

Samhandling i fokus

Et viktig gjennomslag i årets forhandlinger er at samhandling og samarbeid er løftet tydelig frem i avtaleteksten. I punktene 3.3.1 (barnehager), 3.3.2 (skolefritidsordninger) og 3.3.3 (skole) er det nå presisert at det øvrige personalet skal gis nødvendig tid til planlegging og samhandling. Dette skal inngå i ukeplanene og foregå innenfor ordinær arbeidstid, noe som styrker det kollektive arbeidet rundt barna og elevene.
 

Videre arbeid med veilederen

Partene er enige om at det fortsatt er utfordringer knyttet til praktiseringen av punkt 3.5 om lønnstrekk for ansatte som følger skoleåret. Det er derfor enighet om å videreutvikle veilederen om arbeidstid i skolefritidsordning og skole i avtaleperioden, slik at denne blir et enda bedre verktøy for både arbeidsgivere og ansatte
 
Begge parter er tilfredshet med resultatet, og fremhever betydningen av godt samarbeid og fleksible løsninger for å sikre gode tjenester og arbeidsforhold. Det er også lagt vekt på livsfasepolitikk og tiltak for å redusere sykefravær og øke rekrutteringen til sektoren.
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?