Elevgruppen på studieforberedende programmer er blitt mer mangfoldig, med større variasjon i faglige forutsetninger. Dette gir nye utfordringer – og muligheter – for lærere og skoleledere.
Rapporten er en del av prosjektet KLAR2030, som skal gi grunnlag for framtidens videregående opplæring. Les hele rapporten hos Utdanningsdirektoratet.
Hovedfunn fra rapporten
- Større variasjon i forkunnskaper: Flere elever med lave grunnskolepoeng begynner på studieforberedende. Det krever mer tilpasset undervisning og individuell oppfølging.
- Valgfrihetens paradoks: Elever med svake forutsetninger kan dra nytte av fleksible fagvalg, men sosial ulikhet kan forsterkes hvis rådgivningen ikke er god nok.
- Overganger er kritiske: Fra ungdomsskole til videregående – og videre til høyere utdanning – er sårbare punkter. Tidlig motivasjonsarbeid og et godt læringsmiljø er avgjørende.
- Hva betyr “studieforberedt”? Norge har en bred definisjon, mens Danmark og Sverige har strengere krav. Rapporten etterlyser en tydeligere forståelse av hva som skal til for å lykkes i høyere utdanning.
Fagforbundets kommentar
Rapportens funn bekrefter mye av det Fagforbundet har vært opptatt av lenge:
Hele laget rundt eleven: Når elevgruppen blir mer mangfoldig, må vi ha flere profesjoner i skolen – lærere, barne- og ungdomsarbeidere, barnevernspedagoger, vernepleierer, assistenter, miljøarbeidere, miljøterapeuter, byggdriftere, helsearbeidere, renholdere, bibliotekarer og rådgivere – som sammen kan gi tilpasset opplæring og sosial støtte. For å møte nye behov må skolene ha nok ansatte, hele stillinger og tid til kompetanseutvikling.
Fagforbundet vil fortsette å jobbe for en fellesskole som gir like muligheter for alle, og et utdanningssystem som er offentlig, gratis og profittfritt.