Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Desember er høysesong for postbudene i Norge. Mens mange av oss teller ned til jul, jobber postbudene på spreng for å levere pakker og brev til hele landet. I podkasten Hele laget, ledet av Ingrid Wergeland og Helene Harsvik Skeibrok fra Fagforbundet, forteller postbud Iver Stabæk om hvordan julestria merkes på kroppen – og om hvordan Posten tilbyr langt mer enn bare levering av brev og pakker i noen heldige kommuner. 

Postbud Iver Stabæk er på besøk i podkasten og forteller om dørterskeltjenesten
Postbud Iver Stabæk er på besøk i podkasten og forteller om dørterskeltjenesten (Foto: Stig Morten Lorentzen Waage)

 

– Førjulstida er rimelig travel. Vi får veldig mye pakker, og det blir ofte 10–11 timers dager, forteller Iver Stabæk. Han er postbud i Sætre i Hurum på Østlandet.

For å håndtere pakkebølgen settes det inn ekstra vakter, men det er fortsatt mange lange dager for postbudene. Netthandelen har eksplodert, og spesielt i desember er det mange som bestiller julegaver på nett.

– Folk er flinke til å hente pakkene sine, men pakkeboksene blir fort fulle, sier Stabæk.

Dørterskeltjenesten – mer enn bare post

Men Posten handler ikke lenger bare om å levere brev og pakker. I flere kommuner har det vært gjennomført et pilotprosjekt med såkalt dørterskeltjeneste, hvor postbudet leverer post og informasjonsskriv fra kommunen direkte på døra til eldre innbyggere og tar seg tid til en liten prat. 

– Jeg besøker rundt 140 personer én gang i uka, og har tid til å slå av en prat hvis de ønsker det, forteller Stabæk.

Tjenesten er rettet mot personer over 75 år, og målet er å bidra til at flere får med seg hva som skjer i nærmiljøet. Informasjonsskrivet inneholder alt fra turgrupper og konserter til viktige beskjeder fra kommunen og politiet, for eksempel om vaksiner eller svindel.

– Det har aldri vært så bra oppmøte på arrangementer som etter at vi begynte med dette, sier Stabæk.

Over 90 prosent av mottakerne leser skrivet hver uke, og mange deltar på aktiviteter de ellers kanskje ikke ville fått med seg. 

Små tjenester, stor betydning

Dørterskeltjenesten gir også rom for små, men viktige tjenester.

– En gang hjalp jeg en dame med å åpne en brusflaske, en annen gang var det en medisinboks hun ikke klarte selv, forteller Stabæk.

For mange eldre er postbudet kanskje den eneste som ringer på i løpet av uka, og en liten prat kan bety mye.

– Du blir nesten en venn, sier han.

En viktig samfunnsressurs

Fagforbundet mener dørterskeltjenesten bør utvides til hele landet.

– Posten har en unik infrastruktur som når ut til hver krok av landet. Dette er viktig både for beredskap og for å nå de 600 000 i Norge som står utenfor det digitale samfunnet, sier Helene Harsvik Skeibrok, leder i Fagforbundet.

– Tjenesten kan bidra til at flere eldre kan bo hjemme lenger, delta i fellesskapet og få med seg viktig informasjon. Den kan også være svært viktig i krisesituasjoner hvor digitale kanaler ikke fungerer, påpeker hun. 

Veien videre

Pilotprosjektet har vært en suksess, og både kommunene ved KS, Posten og Fagforbundet ønsker at dørterskeltjenesten skal videreføres og utvides.

– Det handler om å bruke Postens ressurser på nye måter, og om å skape merverdi for både samfunnet og den enkelte, sier Skeibrok.

Du kan høre denne og andre episoder av podkasten Hele laget der du finner podkast.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?