Fra Fagforbundet deltok barnehagelærer Silje Mikkelsen Sørnes, fra Finnmark, og lektor Jan-Erik Winther, fra Telemark.
Seminaret satte søkelys på hvordan lærerrollen endrer seg i takt med nye krav, forventninger og mangfold i elev- og barnegrupper.
Silje Mikkelsen Sørnes delte en historie som illustrerer hvordan gode rammevilkår kan gi store gevinster – både for ansatte, barn og lokalsamfunn.
Fra krise til overskudd
I en liten distriktsbarnehage i Finnmark var situasjonen kritisk våren 2024: Halvparten av de ansatte var sykemeldt, og barnehagen måtte drives med 50 prosent kapasitet i flere måneder.
Løsningen ble en prøveordning med fire dagers arbeidsuke – med full lønn. Kommunestyret vedtok ordningen for tre år, og resultatene har vært tydelige:
- Lavt sykefravær
- Fornøyde foreldre
- Et sterkt faglig tilbud med tid til planlegging og samarbeid
– Folk har mer energi og føler at de yter mer hver dag, forteller Silje Mikkelsen Sørnes.
Hva har endret seg?
I barnehagen har alle ansatte plantid – også assistenter og fagarbeidere. Det gir rom for å planlegge aktiviteter og følge opp rammeplanen. På småbarnsavdelingen med seks barn under tre år er det fem ansatte, og på storbarnsavdelingen med 18 barn er det seks ansatte. Det gir trygghet og kvalitet.
Egen pepperkakebygd
Når ansatte har overskudd, merkes det også utenfor barnehagen. For første gang har bygda fått sin egen pepperkakebygd – initiert av barnehagen.
– Vi har kapasitet til å bidra til lokalsamfunnet. Det gir stolthet og fellesskap, sier Sørnes.
Verdens fineste jobb
Historien fra Finnmark viser at gode arbeidsvilkår gir bedre tjenester. Fire dagers uke med full lønn har gitt lavt sykefravær, høy trivsel og kvalitet i barnehagen.
– Det å være barnehagelærer er verdens fineste jobb, men rammene må være gode nok, avslutter Sørnes.
Fleksible løsninger
Jan-Erik Winther løftet på seminaret hvordan lærerrollen i skolen også står overfor lignende utfordringer: økte krav, komplekse elevbehov og behov for mer fleksible løsninger for undervisning.
Diskusjonen viste at hele utdanningsløpet – fra barnehage til videregående – har felles utfordringer og kan lære av hverandre.