Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Norske skoler har satset tungt på digitalisering. Elever har god tilgang til PC-er, nettbrett og internett, og lærere bruker digitale verktøy daglig. Likevel viser den ferske ICILS-undersøkelsen at teknologi alene ikke gir bedre læring.

Mange elever mestrer digitale verktøy godt. Men til tross for omfattende digitalisering i norsk skole, mangler fire av ti elever tilfredsstillende digital kompetanse
Mange elever mestrer digitale verktøy godt. Men til tross for omfattende digitalisering i norsk skole, mangler fire av ti elever tilfredsstillende digital kompetanse (Foto: Mostphotos)

Rapporten fra Utdanningsdirektoratet avslører et paradoks:

  • 4 av 10 elever har utilstrekkelig digital kompetanse
  • 1 av 3 sliter med algoritmisk tenkning, en nøkkelkompetanse for problemløsning og programmering

Tilgangen til teknologi er altså høy, men ferdighetene henger etter. Undersøkelsen peker på flere utfordringer:

  • Sosiale forskjeller: Elever fra ressurssterke hjem gjør det bedre digitalt
  • Kjønnsforskjeller: Jenter scorer høyere enn gutter på digital kompetanse
  • Distraksjoner: Digitale verktøy kan forstyrre læring hvis de ikke brukes målrettet

Lærere etterlyser mer støtte til pedagogisk bruk av teknologi. Rapporten understreker at god infrastruktur ikke er nok – vi må satse på kompetanse, kritisk digital dømmekraft og strategier for å håndtere distraksjoner.

For ansatte i skolen betyr dette et tydelig budskap:
Digitalisering må være pedagogisk forankret, ikke bare teknologisk. Skal vi lykkes, må vi kombinere teknologi med faglig utvikling og bevisst bruk i undervisningen.

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?