Rapporten fra Utdanningsdirektoratet avslører et paradoks:
- 4 av 10 elever har utilstrekkelig digital kompetanse
- 1 av 3 sliter med algoritmisk tenkning, en nøkkelkompetanse for problemløsning og programmering
Tilgangen til teknologi er altså høy, men ferdighetene henger etter. Undersøkelsen peker på flere utfordringer:
- Sosiale forskjeller: Elever fra ressurssterke hjem gjør det bedre digitalt
- Kjønnsforskjeller: Jenter scorer høyere enn gutter på digital kompetanse
- Distraksjoner: Digitale verktøy kan forstyrre læring hvis de ikke brukes målrettet
Lærere etterlyser mer støtte til pedagogisk bruk av teknologi. Rapporten understreker at god infrastruktur ikke er nok – vi må satse på kompetanse, kritisk digital dømmekraft og strategier for å håndtere distraksjoner.
For ansatte i skolen betyr dette et tydelig budskap:
Digitalisering må være pedagogisk forankret, ikke bare teknologisk. Skal vi lykkes, må vi kombinere teknologi med faglig utvikling og bevisst bruk i undervisningen.