Til hovedinnhold
Bli medlem

Meny

Regjeringen sender ny lov om digitale tjenester på høring. Den retter seg i hovedsak mot store teknologiske selskaper og gir regler for å ansvarliggjøre disse. Loven gjennomfører Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 20222/2065 om et indre marked for digitale tjenester, i norsk rett.

(Foto: Illustrasjon Fagforbundet)

Se høringen her: Høring – utkast til ny lov om digitale tjenester – gjennomføring av forordningen om digitale tjenester i norsk rett - regjeringen.no

"Forslag til lov om digiale tjenester" kan påvirke teknologigigantene nokså mye. Kommisjonen har pekt ut i alt 25 veldig store plattformer og veldig store søkemotorer. Noen eksempler på disse er AppStore, Booking.com, Google Search, Facebook, TikTok, Bing, Temu og X.

Dette er tjenester som svært mange nordmenn bruker i det daglige.  Disse tilbyderne har fått et særlig ansvar for å håndtere systemiske risikoer, blant annet negative virkninger på samfunnsdebatten og valgprosesser, og sikre et trygt og rettferdig digitalt miljø. Terskelen for å kvalifisere som en svært stor nettbasert plattform eller søkemotor er mer enn 45 millioner unike månedlige aktive brukere. Det er i dag ingen norske aktører som er i nærheten av å kvalifisere til dette.

Demokratihensyn ligger bak mange av reglene, knyttet til valgpåvirkning. For eksempel:

• Årlige risikovurderinger (artikkel 34): tilbyder skal årlig identifisere, analysere og vurdere systemiske risikoer knyttet til spredning av ulovlig innhold, grunnleggende rettigheter, valgmanipulasjon, desinformasjon og skade på fysisk og psykisk helse.

• Transparenskrav (artikkel 42 og 39): Plattformene må offentliggjøre detaljerte rapporter om innholdsmoderering, algoritmiske systemer og reklamepraksis. Tjenestemottakerne skal få innsikt i hvorfor de eksponeres for visse typer innhold. 

 Fagforbundet sentralt arbeider med et høringssvar. 

Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?