Til hovedinnhold

Fagforbundet vil ha HMS-kort i varebilbransjen

Varebil transport

Varebil transport (Foto: Wavebreakmedia / Mostphotos)

Fagforbundet støtter i forslaget om å innføre HMS-kort for varebil. Det er viktig å sikre et trygt arbeidsmiljø for alle som arbeider i transportbransjen, samt bidra til å forebygge sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

13.12.2024 av Marius Weisæth
Sist oppdatert: 13.12.2024

Fagforbundet mener forslaget er lett begripelig og godt begrunnet, vi støtter at ordningen ikke skal gjelde egentransport. Det er også positivt at oppdragsgiver/bestiller skal ha en påseplikt. Vi har likevel noen ting vi savner og ønsker å påpeke.

HMS-kort må også gjelde for moped og motorsykkel 

Fagforbundet støtter ikke den foreslåtte avgrensingen til motorvogn med fire hjul. Det kan føre til at virksomheter som ønsker å unngå lovverket, kan benytte seg av alternative kjøretøy som ikke omfattes av HMS-kortordningen.

Det vil føre til at kriminelle og andre som ønsker å utnytte et system, vil endre sin kjøretøypark helt, eller delvis til kjøretøy som ikke omfattes av forslaget til HMS-kort.

Fagforbundet foreslår derfor § 2-3.Definisjoner av to- og trehjulede motorvogner (mopeder og motorsykler) i kjøretøyforskriften blir en del av HMS-kortkravet. 

Kortinnehavers ansvar Fagforbundet foreslår også at tillitsvalgt hos oppdragsgiver på lik linje med verneombud kan etterspørre sjåførers HMS-kort.

Må gjelde el-bil

Fagforbundet tar for gitt at ordningen også vil gjelde elektriske motorvogner over 3500kg som kan føres med førerkort klasse B.

Les hele høringen på arbeidstilsynet.no

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?