Lønnsoppgjøret i Oslo kommune er i gang

Forhandlingsdelegasjonen for LO Kommune Oslo i hovedforhandlingene i 2024. I midten foran; Per Egil Johansen, leder for LO kommune Oslo. (Foto: Anders Greif Mathisen)

22. april startet forhandlingene i hovedoppgjøret i Oslo kommune. Klokka 13.00 møttes partene i første runde for å overlevere kravene. Fagforbundet Oslo krever likt lønnstillegg for alle - som kronetillegg.

22.04.2024 av Fagforbundet Oslo
Sist oppdatert: 25.04.2024

Likt kronetillegg til alle

Fagforbundet Oslo krever likt lønnstillegg for alle, som vil gi et løft for de lavtlønte i hovedoppgjøret for Oslo kommune. Samtidig sikrer dette en god lønnsutvikling for alle kommunens ansatte.

Nei til lokale forhandlinger

– Løsningen må være kronetillegg og ikke prosenter, sier Fagforbundets Per Egil Johansen, som er forhandlingsleder for LO Kommune Oslo. - Vi krever videre at hele oppgjøret skjer gjennom kollektive forhandlinger på sentralt nivå og at lønnstillegg gis i sin helhet på lønnstabellen. Det betyr at vi sier nei til lokale forhandlinger. Vi håper å unngå streik, men vi nøler ikke med å streike om det blir nødvendig, avslutter Johansen.

– Våre medlemmer har fått svekket kjøpekraft de siste årene. Dette er en utvikling som ikke kan fortsette. I år må de ansatte i kommunene sikres bedre. Derfor krever vi en lønnsutvikling på linje med frontfaget 2024, sier Roger Dehlin, leder for Fagforbundet Oslo.

Kronetillegg reduserer lønnsforskjellene

Han understreker også viktigheten av sentrale forhandlinger. - Sentrale kronetillegg er et av de viktigste virkemidlene mot økende lønnsforskjeller mellom grupper og mellom kvinner og menn.

Forhandlingsfrist er midnatt til 1. mai

Partene har frist fram til midnatt natt til 1. mai på å bli enige. Om forhandlingene ikke fører fram går oppgjøret videre til mekling med bistand fra Riksmekleren.

Fagforbundet Oslo representerer mer enn 16 500 arbeidstakere i Oslo kommune.