Skyhøye ambisjoner for kunstig intelligens i offentlig sektor

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Pexels)

Digitaliseringsminister Karianne Tung lanserte denne uka et ambisiøst mål: Innen 2025 skal 80 prosent av offentlig sektor bruke KI. Trond Finstad er positiv, men ikke uten forbehold.

18.04.2024 av André Haugen
Sist oppdatert: 18.04.2024

Målet med 80 prosent KI, er at ansatte skal kunne konsentrere seg om oppgaver de er spesielt gode på, mens KI tar hånd om de mer rutinepregede oppgavene. Slik skal man kunne frigjøre arbeidskapasitet til det som er viktig, sier Karianne Tung til NRK.

– Fagforbundet mener kunstig intelligens har mange fordeler, og støtter regjeringens ambisjon om å øke bruken i offentlig sektor. Men det er viktig at det tas i bruk på en ansvarlig måte, sier Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon i Fagforbundet.

Forventer kompetansegrep

Allerede i dag er det mange gode eksempler på at offentlige virksomheter bruker KI. Det er fortsatt veldig langt igjen til 80 prosent.

Finstad forventer at det i forlengelsen nå kommer en økt satsing på kompetanseheving i virksomheter som skal ta i bruk KI.

– Hvordan denne kompetansehevingen skal foregå må planlegges i tett samarbeid med tillitsvalgte og ansatte, sier han.

Regulering først

Yrkesseksjonslederen mener målet er mulig å oppnå, men ikke uten forbehold.

– For at folk skal ha tillit til offentlig sektor, må vi først få på plass regulering og tilsyn av KI. Der er vi ikke helt i mål, sier Finstad.