Nasjonal helse- og samhandlingsplan dreier helsepolitikken i riktig retning

På høringen deltok Iren Luther, arbeidsutvalget og leder av Yrkesseksjon helse og sosial Fagforbundet, Sissel M. Skoghaug, 1. nestleder LO og Marianne Solberg Johnsen, leder Fellesorganisasjonen. (Foto: Fagforbundet)

Den nasjonale helse- og samhandlingsplanen styrker fellesskapets helsetjenester, mener Fagforbundet og LO. Satsing på fagarbeideren, heltid og oppgavedeling er sentralt.

18.04.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 18.04.2024

Fagforbundet og LO er tydelig støttende i høringssvaret til Stortingets behandling av nasjonal helse- og samhandlingsplan. I innspillet trekker Fagforbundet særlig fram satsing på fagarbeideren, vår felles helsetjeneste og at endringer skal tuftes på partsarbeid og større tillit til den enkelte medarbeideren. En intensivering av arbeidet med heltidskultur, oppgavedeling, arbeidsmiljø og arbeidsvilkår er viktig for å oppfylle målsettingen om at vår felles helsetjeneste skal være førstevalget for fagfolkene. Videre signaliseres planen fornuftige endringer i hvordan finansieringen av sykehusene gjennomføres. Tiltakene for en mer sømløs helsetjeneste mellom kommuner og sykehus virker riktige.

Fellesskapets helsetjeneste er under press

Fagforbundet og LO etterlyser virkemidler for å imøtegå at fellesskapets helsetjeneste er under press. I nord etablerer Aleris sykehus i Bodø og Tromsø. Samtidig sliter Helse Nord med å få tak i fagfolkene til sine offentlige sykehus. Bruken av private helseforsikringer har eksplodert og danner et viktig grunnlag for ytterligere vekst av private kommersielle aktører. Bruken av innleie – både i kommuner og sykehus - synes ute av kontroll. Sykehusene betaler mer og mer til private for behandling de selv ikke rekker. De fire siste årene har utgiftene til sykehusene bare for fristbrudd-pasienter mer enn åttedoblet seg.

Kommersielle aktører utfordrer ideelle og offentlige

Fagforbundet peker i høringssvaret på at balansen mellom fellesskaps- og private løsninger utfordres av kommersielle aktører med grunnlag i markedsreglene i EØS. Kommersielle aktører er svært pågående for å fortrenge ideelle aktører, og det kommuniseres ikke godt nok at det i rettsprosesser pågår flere saker som kan påvirke balansen i gal retning. Avslutningsvis mener Fagforbundet og LO at nasjonal helse- og samhandlingsplan leverer for svake løsninger når det gjelder styring av sykehusene.

Under finner du LO og Fagforbundet høringssvar til nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027 i sin helhet.