- Helsa vår er ikke til salgs!

Alexander Liane i Fagforbundet Ung og Helge Sporsheim i Yrkesseksjon helse og sosial demonstrerer mot velferdsprofitører i Brussel, Belgia (Foto: Fagforbundet)

Europeisk fagbevegelse samler seg mot velferdsprofitører i helsetjenester under slagordet "Our health is not for sale".

05.04.2024 av Emilie Storli
Sist oppdatert: 16.04.2024

Fagforbundet har i mange år kjempet mot velferdsprofitører som tar ut privat profitt på skattefinansierte velferdstjenester som sykehjem, rusbehandling, barnevern, og liknende. 7. april er den europeiske datoen for å markere motstand mot velferdsprofitører i helsetjenester under overskriften our health is not for sale. Fagforbundet ønsker å være en del av denne årlige kampanjen, og vil markere motstand mot profitt i helsevesenet.

- Vi mener at helsehjelp er en menneskerett, og ikke noe man skal tjene seg rik på, sier Helge Sporsheim, nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial, når han forklarer hvorfor Fagforbundet velger å kalle de som gjør det for velferdsprofitører.

Les Linn Hernings forklaring på hva en velferdsprofitør er, og hvorfor vi ikke trenger de her.

Demonstrasjon mot velferdsprofitering

Alexander Liane og Helge Sporsheim med godt synlige Fagforbundet flagg i Brussel for å markere motstand mot velferdsprofitører (Foto: Fagforbundet)

Mandag 8. april samlet den europeiske fagbevegelsen i EUs hovedstad, Brussel i Belgia, for å demonstrere mot velferdsprofiteringen som har vokst frem i pleie- og omsorg. Demonstrasjonen er på initiativ fra det europeiske nettverket Europe Health Network som består av flere europeiske fagforeninger og andre NGO/interessenter som kjemper mot kommersialisering av helsetjenester under slagordet «our health is not for sale».

- Det er viktig for oss å stå sammen med våre europeiske kamerater, som sliter med at det etableres helsetjenester i applikasjon, der kontroll av både lønns- og arbeidsvilkår og kvaliteten av helsehjelpen er fraværende, forteller Sporsheim engasjert.

Helsehjelp som bestillingsvare

Det Sporsheim henviser til, er fremveksten av det som har blitt kalt uberisation of care, som har hatt stor fremvekst i Europa. Uberisation of care vil si at pleie og omsorg formidles tilsvarende transporttjenesten Uber - på en digital plattform som formidler tjenester mellom pasient og helsepersonell, der du som pasient kan gjøre vurderinger av tjenesten og helsepersonellet, og appen kan bruke plasseringen din til å liste opp alle tilbud i nærheten.

Typisk for disse plattformene på helsetjenester i Europa, er at de ikke identifiserer seg med å tilby tjenester på lik linje som Uber, men «myk-vasker» det de tilbyr som en innovativ måte å få tjenester av god kvalitet, til fordel for brukeren av tjenesten. Dette er derimot tjenester som utføres i private hjem, noe som både gjør det vanskelig å regulere arbeidsforholdene, og tilbyderne underkommuniserer hvor lite kontroll det er på innholdet i helsehjelpen og på kvaliteten av pleien som gis.

Denne formen for «arbeidsplass» er dessuten dominert av kvinner og migrasjonsarbeidere, og kan langt på vei beskrives som sosial dumping.

- De tjener merkbart dårligere enn andre i sektoren, og de er ikke nærheten av å ha de samme rettighetene som ordinære arbeidstakere, forklarer Sporsheim.

Helsehjelp er en menneskerett

Fagforbundet står sammen med den europeiske fagbevegelsen når vi sier #HelseErIkkeTilSalgs, helsehjelp er en menneskerett som alle skal ha tilgang på uavhengig av størrelsen på lommeboka si. Den skal være av god faglig kvalitet, og de som tilbyr helsehjelpen skal ha gode lønns- og arbeidsvilkår som står i stil med den viktige jobben de utfører for samfunnet.