Mer praktisk orientert sykepleierutdannelse og bort med karakterkrav

Iren Luther, leder Yrkesseksjonen helse og sosial

Iren Luther, leder Yrkesseksjonen helse og sosial (Foto: Werner Juvik)

Regjeringens profesjonsmelding tar til orde for mer praktisk utdanning og at karakterkravet i matte skal fjernes ved opptak på sykepleierutdanninga. Det er Fagforbundets Iren Luther positiv til.

05.04.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 05.04.2024

–  Sykepleieutdanninga må i større grad forberede til selve jobben folk skal gjøre når de er klare for jobb på sykehus, i hjemmesykepleien og på sykehjem. Derfor må praktiske, arbeidslivsnære erfaringer bli en større del av utdanningsløpet, sier leder for Yrkesseksjonen helse og sosial, Iren Luther. Blant Fagforbundets medlemmer er 5000 sykepleiere.

Hun er selv sykepleier og mener regjeringen nå gjør noen helt nødvendige endringer for å gjøre utdanninga relevant og nyttig.

– Sykepleierutdanninga er allerede et bachelorstudie, hvor man skriver en oppgave. Det er ikke ytterligere akademisering som trengs for å styrke denne utdannelse, sier Luther.

– Karakterkravet er av relativt ny dato. Det er ikke sånn at sykepleierne som ble utdanna før 2019 og som i dag ikke hadde oppfylt karakterkravet er dårlige sykepleiere. Det er faktisk en hel haug med dyktige fagfolk, og jeg kjenner jeg blir irritert når noen påstår noe annet.

Hun er opptatt av at det er viktig å sikre flere kompetente sykepleiere i framtida.

– Kvaliteten på sykepleierutdanninga må være god, men det avgjøres ikke av et karakterkrav i matte fra videregående. Vi er glade for at regjeringa lytter til kritikken som har vært fra fagmiljøene, arbeidstakerorganisasjoner som Fagforbundet og andre som er bekymra for at dyktige folk ikke får oppfylt sykepleierdrømmen, sier Luther.

Y-veien

Fagforbundet etterlyser at de med fagbrev i helsefag får muligheten til å ta høyere utdanning.

– For gutta i industrien har dette tilbudet eksistert lenge, og fagarbeidere som har videreutdannet seg til ingeniører er svært ettertraktet. Det er på tide at også helsefagarbeidere og andre helsearbeidere får lik mulighet. Kunnskapen de har om praktisk pleie vil være uvurderlig inn i sykepleieyrket, og flere bør få bygge videre på fagbrevet ved å ta høyere utdanning, sier Luther.