Forord

03.04.2024
Sist oppdatert: 24.04.2024

I Norge er det lovpålagt med et helsefremmende arbeidsliv og systematisk arbeid for helse, miljø og sikkerhet. Likevel er det en risiko for å bli syk eller skadet av arbeidet. Med utbyggingen av velferdsstaten ble det innført krav om yrkesskadeforsikring, først for industriarbeidere, deretter ble regelverket gradvis utvidet til å gjelde i hele arbeidslivet.

Dessverre har sikkerhetsnettet store svakheter. Alt for ofte ser vi at medlemmer som skader seg under reelle hendelser eller øvelser får avslag på yrkesskadeerstatning, og veien for å få godkjent kreft som yrkessykdom er både tung og bratt.

Fagforeningenes viktigste jobb er å bidra til at folk er trygge på jobb. Brannfolk har noen særskilte HMS-utfordringer som har gjort at Fagforbundet i felleskap med andre organisasjoner har jobbet aktivt for å bedre forholdene på brannstasjoner i Norge.

Selv om etatene har fått til en kulturendring med fokus på å redusere eksponeringen for farlige stoffer, har dessverre brannkonstabler og brannforebyggere fortsatt en forhøyet risiko for kreft. Fagforbundet jobber med å endre regelverket og praktiseringen av jussen, både gjennom politisk påvirkning og ved å ta saker i rettssystemet – hele veien til Høyesterett om nødvendig. Selv om vi ikke alltid vinner frem, er sakene viktige for å vekke politikerne og forvaltningens oppfatning for å få den snuoperasjon og de grep som er helt nødvendig for å gjøre yrkesskadereglene tilpasset dagens arbeidsliv!

I tillegg til arbeidet med forebygging og regelendringer trenger vi verktøy for å håndtere en yrkesskadesak når uhellet først har skjedd. Denne veilederen er ment som et hjelpemiddel for både ansatte og tillitsvalgte i slike situasjoner.

Den som rammes av en ulykke eller sykdom står plutselig i en krevende og uforutsett situasjon. Forhåpentligvis gir veilederen dem som rammes en oversikt over prosessen og en trygghet i at saken blir godt ivaretatt sammen med sin tillitsvalgt.

imagep3ypm.png

Mette Nord