Kravene overlevert i forhandlingene for bussbransjen

(Foto: Ola Tømmerås)

22. mars ble kravene i lønnsoppgjøret for bussbransjen overlevert til NHO Transport og Spekter. Sentrale krav er økte minstelønnssatser og bedre tillegg for fagarbeidere.

22.03.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 04.04.2024

Fagforbundet forhandler sammen med Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Yrkestrafikkforbundet. Forhandlingene skal gjennomføres 17.-19. april.

– Våre medlemmer i bussbransjen har hatt en betydelig nedgang i  kjøpekraft over flere oppgjør nå. En krevende økonomisk situasjon med økende priser på matvarer, strøm og renter gjør at tiden nå er inne for få en reel økning i lønna på avtalen, sier forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet.

I tillegg har arbeidstakersida et krav om at minstelønnssatsene økes.

– Fagarbeideren er viktig for bransjen. Derfor krever vi et høyere tillegg for denne gruppen, fortsetter Dag-Einar Sivertsen.

Etter - og videreutdanning

Det er på linje med frontfaget også behov for å få på plass etter- og videreutdanning i bussbransjen. Dette er i tillegg til økonomi, et viktig krav fra arbeidstakersida.

Korte velferdspermisjoner

– Våre medlemmer har også barn under 12 år, som har behov for å bli fulgt til lege eller lignende. Derfor krever vi at de får fri med lønn under korte velferdspermisjoner, slår Dag-Einar Sivertsen fast.

Krav fra NHO Transport og Spekter

Under kravoverleveringen mottok arbeidstakerorganisasjonene også arbeidsgivernes krav til årest lønnsoppgjør.

– Vi skal gå nøye igjennom kravene, sier Dag-Einar Sivertsen, men ved første øyekast ser vi at kravene ikke kommer til å gjøre forhandlingene lettere.

Se begge kravene nederst i sak på fellesforbundet.no

Parallelt med forhandlingene på Bussbransjeavtalene gjennomføres det også forhandlinger på Funksjonæroverenskomsten i VY Buss AS.