Jeg velger meg april!

pressebilder May-Britt Sundal

pressebilder May-Britt Sundal (Foto: Birgit Dannenberg / Fagforbundet)

I skrivende stund er vi fremdeles i mars, men april er rett rundt hjørnet.

20.03.2024 av May-Britt Sundal
Sist oppdatert: 20.03.2024

Bjørnstjerne Bjørnsons dikt er like aktuelt i dag. Salige Bjørnstjerne sier det som må sies om denne årstida. Og så sier han at fred er ei det beste, men at man noget vil. Kanskje vi kan se årets lønnsoppgjør i det perspektivet; vi må risikere noe for å vise hva vi vil, og vinne fram med krava. De som tjener minst må få mest! Vi må være forberedt på litt rabalder, og tro på seier.

Det er nok flere enn meg som ser fram til noen rolige fridager i påsken. Det er godt, og helt nødvendig, å koble av fra en hektisk hverdag. Mens mange av oss har helt fri, er det også flere av  våre medlemmer som må jobbe. Påsken er «høysesong» for kulturbesøk og det er gudstjenester i de fleste kirker i løpet av påsken. Det betyr at f.eks kinoansatte, kirketjenere og prester må gå på jobb.

På styremøtet i mars behandlet styret årsberetning for 2023. Det er fint med en oppsummering som viser hvor mye som har blitt gjort, og som også peker på arbeid vi har foran oss. Det er fremdeles utfordringer på alle områder, men vi ser også at vi får til ting, når vi jobber systematisk, og drar lasset sammen.

Et håp om lysere tider

Den siste tida har det vært stort mediefokus på vold og trusler i skolen. Dette var et tema allerede på landskonferansen i 2022, og Fagforbundet har bidratt til å løfte problemstillinger knyttet til dette. Her ser vi at det er helt nødvendig å satse på laget rundt, med kompetanse og rom til å gjøre den jobben som er nødvendig.

Jeg har i løpet av våren latt meg berøre av Demenskoret, og hvilken enorm kraft det er i sang og musikk, også når den kognitive delen av oss svikter. I kjølvannet av den første serien har demenskor blitt et tilbud i svært mange kommuner. Dette er et tilbud i skjæringspunktet mellom helse og kultur, og minner oss på at vi er hele mennesker, hele livet. Serien viser hvor mange som må spille på lag for å få dette til. Det er mulig å skape magiske øyeblikk når vi får kunnskapen og ressursene som skal til.

Oppsummert, på vei inn i påsken: det skjer mye positivt som vi må bygge videre på. Selv med et svært dystert bakteppe er håp om lysere tider.

Jeg ønsker dere alle en riktig god påske, med litt rabalder.

Jeg velger meg april

I den det gamle faller,

i den det ny får feste;

det volder litt rabalder,