Helsedirektoratet anbefaler matvertordninger

Leder for faggruppa for ernæring, Erlend Eliassen

Leder for faggruppa for ernæring, Erlend Eliassen (Foto: Ingvar Skjerve)

En ny rapport fra Helsedirektoratet legger vekt på at det trengs matvertordninger ute i helsetjenestene. Feil- og underernæring er et stort problem blant både eldre som bor hjemme og eldre som bor på institusjon.

Sist oppdatert: 20.03.2024

Rapporten «Matfaglig kompetanse i helse og omsorgstjenestene» svarer på hva som må gjøres for å bøte på manglende etterlevelse av retningslinjer og krav, samt mangel på tid, kompetanse, og oppmerksomhet om mat- og ernæringsoppfølging. En del av løsningen er matvertordninger, konkluderer rapporten.

– Det skjønte jo vi for lenge siden, humrer leder i Fagforbundets faggruppe for ernæringsfagarbeidere, Erlend Eliassen. På initiativ fra Fagforbundet har fagskolen AOF nå utviklet en egen fagskoleutdanning for matverter. De første studentene begynner høsten 2024.

Et av spørsmålene rapporten stiller er hva slags kompetanse matverter trenger. Det sies at det trengs et «standardisert utdannings-/kompetanseløp for matverter».

– Det har jo vi og Fagskolen AOF svart på, sier Eliassen, som er svært fornøyd med at rapporten bekrefter behovet for denne yrkesgruppa og kompetansen deres. Nå ser han fram til å samarbeide med Helsedirektoratet for å videreutvikle denne.

Vanskelig å rekruttere kokker

Rapporten sier også at det er vanskelig å rekruttere kokker, at rekrutteringa til matfagene i videregående skole, særlig ernæringskokker er for dårlig.

– Kokkeyrket er fantastisk, men vi er kanskje ikke flinke nok til å formidle det, sier Eliassen. Han legger til at som med veldig mange yrker at det trengs en heving av lønn og status om en skal få opp rekrutteringa.

Eliassen mener det mangler en god kjøkkensjefutdanning som kan gi unge et tydelig karriereløp.

– Da den gamle kostøkonomutdannelsen ble lagt ned, etterlot den seg et tomrom. Det må fylles med en oppdatert utdannelse som tar opp i seg den nye tidas krav til blant annet bærekraftig kjøkkendrift, sier Eliassen.

Matfaglig kompetanse er viktig!

– Dette er veldig gledelig, sier nestleder i yrkesseksjon helse og sosial, Helge Sporsheim.

Fagforbundet har lenge satset på kompetanseheving for de som jobber med mat og ernæring i helsetjenestene.

– Rapporten bekrefter mye av det vi har tenkt lenge! Tiltakene er av en slik art at de kan gi våre medlemmer med matfaglig kompetanse den plassen og oppmerksomheten de fortjener, konkluderer han.