-CRPD bør bli en del av menneskerettsloven

Arrangørene av NFU-konferansen 2024 fra organisasjonene NFU, FO, ASVL, Fagforbundet og Uloba - independent living. (Foto: Olav Helland)

Et ekspertutvalg har vurdert om, og eventuelt hvor, FN-konvensjonen om menneskerettigheter for personer med nedsatt funksjonsevne (CRPD) skal inkorporeres i norsk lov. Dette var temaet da Fagforbundet var medarrangør på NFU-konferansen sammen Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), FO, ASVL og Uloba - Independent Living 15.mars i Oslo.

18.03.2024 av Emilie Storli
Sist oppdatert: 18.03.2024

Fagforbundet mener man blir funksjonshemmet i møte med samfunnets forventinger og krav. Målet vårt er derfor et samfunn som tilpasses og utvides slik at flest mulig mennesker møter færrest mulig barrierer i samfunnet. Vi har derfor tidlig tatt til orde for at inkorporeringen av CRPD bør skje i menneskerettsloven, da denne har forrang over andre lover.

- Det er gledelig at flertallet i ekspertutvalget er enig med oss og våre samarbeidspartnere om at konvensjonen bør inkorporeres i menneskerettsloven – det er den beste sikringen av faktisk likestilling for mennesker med nedsatt funksjonsevne, slår nestleder i Yrkesseksjon helse og sosial, Helge Sporsheim, fast. Helge er en av arrangørene som bidrar inn i gjennomføringen av NFU-konferansen.

Alle må kunne leve gode, trygge og frie liv

Menneskerettighetene er til for at alle innbyggere skal ha like muligheter til å leve gode, trygge og frie liv. Likestilling er den politiske kampen for at dette skal bli en realitet.

- NFU-konferansen er en viktig arena for å snakke om CRPD, for her er NFUs medlemmer med som konferansierer, debattledere og deltakere. Vi snakker med dem, istedenfor om de, forteller Sporsheim.

Som medarrangør har Sporsheim et ønske for neste konferanse, at de folkevalgte politikerne på Stortinget stiller til debatt om CRPD.

- Konvensjonen er ennå ikke inkorporert, og det vil vi gjerne diskutere sammen med våre folkevalgte, avslutter Sporsheim.

Rådgiver Emilie Storli og nestleder Helge Sporsheim viser frem de fine Fagforbundet-nettene som ble delt ut på stand til deltakerne på konferansen. (Foto: Edita Khawaja/Fagforbundet Pleie og Omsorg)