Samarbeid i kampens hete

Trond Finstad er leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon og medlem av arbeidsutvalget i Fagforbundet. (Foto: Birgit Dannenberg)

Fagforbundet og Attac har samarbeidet helt siden 2006. Lørdag 16. mars talte Trond Finstad på Attacs landsmøte. Han understreket viktigheten av samarbeidet.

15.03.2024 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 15.03.2024

Lørdag 16. mars startet Attac Norges 22. ordinære landsmøte på frivillighetshuset. Av Attacs årsrapport framkommer det at fokusområder for Attac er blant annet demokratiske og rettferdige løsninger i skattepolitikken, digitaløkonomi og digital industripolitikk, i tillegg til bekjempelse av skatteparadis og handelspolitikk. Dette er områder som står Fagforbundet nær. Attac  engasjement dreier seg  om rettferdig fordeling både nasjonalt som internasjonalt.

– Attac er flinke til å holde oversikten om hva som foregår «der ute». Dette er et resultat av deres mange internasjonale kontakter, men også at deres form er aktivistisk, med mange svært engasjerte medlemmer i lokallag rundt om i landet, sier yrkesseksjonleder Trond Finstad.

– Videre gir Attac oss  i Fagforbundet impulser og allianser som vi ikke kunne vært foruten i en verden som stadig gir oss nye samfunnsmessige og politiske utfordringer. Til sommeren skal vi samarbeide nok en gang under Arendalsuka, for å sette digital suverenitet på dagsorden. Det ser vi veldig fram til!

Verden har endret seg etter korona og utbrudd av krig i Ukraina og på Gazastripen, foruten den nye stormaktsrivalisering mellom Kina, Russland og USA. Samarbeidet om en rettferdig verden er som viktigst, når hele verdensordenen knaker i sammenføyningene.

– Det er åpenbart at gode krefter må samarbeide når det stormer som verst. Vi kan kalle det samarbeid i kampens hete. Dag for dag trekker vi samme retning for å gjøre verden mer rettferdig, avslutter Trond Finstad.

Les mer på Attacs hjemmesider: https://attac.no/