Møt Nora Nord - Nordlandssykehusets digitale medarbeider

Robot Nora Nord

Robot Nora Nord (Foto: Nordlandssykehuset)

I 2022 fikk Nordlandssykehuset sin aller første digitale medarbeider, Nora Nord. Hun arbeider på mange måter som andre ansatte, men hun er på jobb hele døgnet, hele året. Roboten sørger for at sykehuset kan håndtere enda flere arbeidsoppgaver når arbeidsoppgavene bare øker. Nora vil på sikt tilrettelegge for oppgavedeling for blant andre helsesekretærene.

14.03.2024 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 15.03.2024

Nora er utviklet ut fra sykehusets egne behov, og er også i kontinuerlig utvikling. Hun utfører kun det hun er programmert til å gjøre. Noen av arbeidsoppgavene hun tar seg av er rydding av ventelister, utlevering av epikriser, rydding i pasientlister og oppgjør. Dermed får helsesekretærene mer tid til kvalitetssikring, henvisning og andre oppgaver.

Frigjør tid

– Nora gjør noen av våre mer trivielle arbeidsoppgaver som oppgjør og utlevering av dokumenter. Dette vil frigjøre oss, og målet er at vi skal kunne brukes til mer praktisk arbeid ute i klinikkene sier, Åse Jin Brustad, konstituert seksjonsleder i seksjon for klinisk støtte og dokumentasjon ved Nordlandssykehuset.

Fagforbundet og Spekter har samarbeidet om den nye rapporten «Erfaringer med oppgavedeling: Portører, apotekteknikere og helsesekretærer i sykehus og apotek» som er utarbeidet av Oslo Economics. Rapporten viser at helsesekretærer opplever at når de først får frigjort tid, får de utført flere oppgaver innenfor sitt område og til pasientnære oppgaver. Samtidig opplever helsesekretærene at de utfører meningsfylte og mer varierte oppgaver. Det er også flere som samarbeider med andre aktører og yrkesgrupper enn det de har gjort tidligere. Derfor mener Fagforbundet at det er veldig positivt at Nordlandssykehuset er fremoverlente når det gjelder digitalisering. Dette vil kunne gi mange gevinster både på kort og lang sikt.

– Helsesekretærene kan også utføre mange praktiske arbeidsoppgaver som å fjerne sting, sårskift, ta ekg, måle blodtrykk, ta pusteprøver og assistere legene til ulike undersøkelser. Det er på tide at sykehuset ser verdien i at helsesekretærene også kan brukes til annet arbeid, forteller Brustad.

Behovet for arbeidskraft vil øke

Som følge av en aldrende befolkning og færre i arbeidsfør alder, er det ventet at behovet for arbeidskraft bare vil øke i årene som kommer. I stadig flere deler av helsetjenesten ser man derfor behov for å benytte ansatte på en ny og bedre måte, blant annet ved å tenke nytt om digitale løsninger og oppgavedeling. Nora bidrar til at sykehuset kan spare menneskelige ressurser slik at ansatte kan brukes til andre oppgaver.

– Jeg synes det er helt supert at sykehusene har begynt å skjønne at helsesekretærene kan brukes til så mange andre arbeidsoppgaver enn bare til kontorarbeid, men det er enda en lang vei å gå, sier Brustad.

Nordlandssykehuset forventer at Nora skal effektivisere mer enn 20 årsverk i løpet av 2024. Dette er ansatte som kan brukes til oppgaver som teknologien ikke kan erstatte. Leder i Yrkesseksjon kontor og administrasjon, Trond Finstad synes det er veldig positivt at Nordlandssykehuset tar i bruk ny teknologi, og at våre medlemmer får mer tid til å også gjøre andre meningsfulle oppgaver. Han synes det er veldig spennende å følge med på hva teknologien kan utrette, samt hvordan den kan gjøre arbeidshverdagen enklere for våre medlemmer.

– Vi ser et behov for mer bruk av ny teknologi i arbeidslivet slik at vi på en bedre måte kan håndtere behovet for økt arbeidskraft, samtidig som våre medlemmer får frigjort tid til mer varierte oppgaver, sier Trond Finstad.