Avverget streik i Olavshallen

Riksmekler Edvard Os (enden av bordet) ønsker velkommen til mekling for Olavshallen i Trondheim. Arbeidsgiver til venstre i bildet, arbeidstakersida til høyre. (Foto: Fagforbundet)

Fagforbundet og Spekter kom til enighet om ny tariffavtale natt til tirsdag. Dermed kan 15 ansatte la streikevestene ligge – og gå på jobb som vanlig ved konserthuset i Trondheim.

12.03.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.03.2024

Det sto mye på spill i de lett nervøse meklingstimene rundt midnatt. Renholdere, teknikere og andre ansatte sto klare til å streike. En konflikt ville satt kjepper i hjulene for flere planlagte arrangementer, blant annet NM i janitsjar til helgen.

Riksmekler Edvard Os loste partene gjennom meklingen. Et hovedtema var pensjon. Partene ble i siste sving enige om en hybridpensjon, en pensjon som varer livet ut og er like god for kvinner som for menn.

- ­­Vi gleder oss over at vi kom i mål med en hybridpensjon. Det betyr at Trondheims storstue kan fortsette å holde dørene åpne for publikum. Det er godt for innbyggerne, og det er godt for de ansatte som elsker å jobbe med kultur og arrangementer, sier Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet.

Sikrer pensjonsrettigheter

Fagforbundet har framforhandlet hybridpensjon, en moderne modell for tjenestepensjon, for flere grupper i privat og offentlig sektor. Hybridpensjon er en livsvarig ytelse, mens innskuddspensjon utbetales i en begrenset periode, normalt ti år.

- Vi har sikret en helhetlig og god overenskomst som sikrer de ansatte trygge pensjons- og arbeidsrettigheter. Det er vi fornøyde med, sier Larsen.

(Saken fortsetter under bildet.)

Odd Haldgeir Larsen, nestleder i Fagforbundet i samtale med Nora Hagen, Fagforbundets forhandler. (Foto: Kristian Brustad/LO Stat)

Det er også inngått en særavtale om arbeidstid.

Tidligere var Olavshallen en del av arbeidsgiverforeningen Samfunnsbedriftene. Da virksomheten gikk over til å bli medlem av Spekter, måtte det opprettes ny tariffavtale, som nå er i havn.

Avtalen går nå til uravstemning til medlemmene.

Overenskomsten varer fram til 31. mars 2026.

Les mer om Olavshallen i Fagbladet