Viktig signal fra regjeringen om handel med ulovlige bosettinger

Leder av Fagforbundet, Mette Nord, og leder i Norsk Folkehjelp, Raymond Johansen. (Foto: Ingunn Eriksen)

Regjeringen kom torsdag med en offisiell anbefaling til norske selskap om å unngå handel og næringsvirksomhet med og i de ulovlige israelske bosettingene. – Dette er strålende, og noe vi i Norsk Folkehjelp har jobbet for siden 2009 sammen med Fagforbundet, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Raymond Johansen.

07.03.2024
Sist oppdatert: 08.03.2024

– Samarbeidet mellom Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har bidratt til denne frarådingen, sier Johansen.

– Anbefalingen til næringslivet om å sette folkeretten i førersetet når det gjelder investeringer og handel er veldig viktig, og vi vil følge med på at den overholdes, sier Mette Nord, ledere av Fagforbundet.

Nærmere totalforbud

– Vi har nå kommet et skritt nærmere et totalt forbud mot handel med og investeringer i de ulovlige bosettingene. Dette er også et tydelig politisk signal internasjonalt, ikke minst overfor den palestinske befolkninga som har oppfordret til nettopp dette i årevis, sier Raymond Johansen og fortsetter:

– For at Norge skal leve opp til sine internasjonale forpliktelser trengs det et totalt forbud. Dette er den eneste måten å oppfylle krav i ulike FN-resolusjoner som konstaterer at bosettingene er i strid med folkeretten.

– Vi er glade for at Norge er tydeligere i sin anbefaling enn andre Europeiske land, som tidligere har snakket mer om risiko ved investeringer og ikke direkte har frarådet investeringer med grunn i folkeretten, sier Johansen.

Oljefondet må følge opp anbefalingene

– Samtidig er vi opptatt av at vi ikke har kommet i mål med frarådingen som kom i dag.  Sammen med målet om et totalt forbud mener vi Regjeringa blant annet bør se på porteføljen til vår felles formue, Oljefondet, og sikre at dets investeringer heller ikke bidrar til å støtte okkupasjonen.

Nå håper vi at dette blir startskuddet for en ennå mer offensiv politikk fra Norge, som har som mål å sikre respekt for folkeretten, avslutter Johansen.

– Fagforbundet vil sammen med Norsk folkehjelp fortsette vårt arbeid for et lovforbud mot varer og tjenester fra okkuperte områder. Og at oljefondet avslutter sine investeringer i selskap som medvirker til brudd på folkeretten gjennom å støtte okkupasjonen, sier Mette Nord.