Streikefare ved Olavshallen i Trondheim

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon klare til mekling. Fra venstre, forhandlingsleder Odd Haldgeir Larsen, Kristoffer Ringerike, Henrik Torgersen, Nora Hagen og Gunnar Ludvigsen. (Foto: Fagforbundet)

15 Fagforbundet-medlemmer ved kulturscenen Olavshallen står klare til å gå ut i streik hvis det ikke blir enighet med arbeidsgiverorganisasjonen Spekter. Mekling starter i dag klokka 10. Eventuell streikestart blir fra tirsdag 12. mars.

11.03.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.03.2024

De 15 personene er ansatte som er avgjørende for drift og arrangementer i det som på folkemunne omtales som Trondheims storstue. En streik kan sette kjepper i hjula for kommende arrangement, som blant annet NM i janitsjar til helga neste uke.

De ansatte ved Olavshallen har tidligere hatt samme tariffavtale som kommunalt ansatte, men etter at virksomheten ble medlem av Spekter må det opprettes ny tariffavtale. Arbeidsgiver har forsikret både ansatte og tillitsvalgte om at ingen skal tape noe i overgangen til ny tariffavtale, men likevel har det ikke vært mulig å komme til enighet om en ny avtale.

Et spørsmål om pensjon

Striden står om pensjon. Medlemmene har i dag offentlig tjenestepensjon, men arbeidsgiver krever at denne endres til innskuddspensjon. Det mener Fagforbundet er et brudd på forutsetningene for forhandlingene. Partene møtes i mekling 11.mars.