-Vi trenger flere helsefagarbeidere

Helsefagarbeiderutdanninga på Kuben videregående skole

Helsefagarbeiderutdanninga på Kuben videregående skole (Foto: Helge Sporsheim/Fagforbundet)

«Dere trengs!», var budskapet da Fagforbundet og Arbeiderparti-politiker Kamzy Gunaratnam møtte unge kommende helsefagarbeidere på Kuben videregående skole i Oslo.

06.03.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 06.03.2024

–Behovet for nye helsefagarbeidere kommer bare til å øke de neste årene. I 2030 ventes det en sterk økning i antall eldre. Også politisk er det ønskelig å få flere til å søke yrkesfag generelt, og gjerne helsefag mer spesifikt. Da er helsefagarbeiderne, helt avgjørende, sier Helge Sporsheim, nestleder i Yrkesseksjonen helse og sosial i Fagforbundet.

Han besøkte Kuben videregående skole i Oslo i februar 2024 og møtte kommende helsefagarbeidere.

– Vi i Fagforbundet er på utkikk etter rollemodeller. Her har vi det. Så må vi få koblet på arbeidsgiverne, de må ut og hente dere inn. De må inn og si «kom og jobb på landets beste sykehjem», «kom og jobb på landets beste sykehus», oppfordrer Sporsheim.

– Vi har et fellesansvar for å sikre at det er gode nok forhold for å bli i yrket over tid. For å få til det, er det flere ting vi må legge til rette for. Vi må ta i bruk mer teknologi og øke rekrutteringen. På sikt skal også helsefagarbeiderne ta over enkelte deler av jobben til sykepleierne, og da blir etterutdanning kjempeviktig, oppsummerte Kamzy Gunaratnam (Ap), som sitter i helsekomiteen på Stortinget.