Fornuftig digitalisering

Trond Finstad og Iren Luther

Trond Finstad og Iren Luther (Foto: Birgit Danneberg/Marianne Solem)

Nasjonal helse- og samhandlingsplan peker i riktig retning, mener yrkesseksjonslederne i Fagforbundet. De mener e-helsenorge må ut bygges bit for bit og ikke selges ut til store internasjonale aktører. – Veldig riktig å skrote gigantprosjektene, sier Trond Finstad og Iren Luther.

04.03.2024 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 07.03.2024

Helse- og omsorgsminister Ingvild Kjerkol la fredag 1. mars frem Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024 – 2027. Det er en plan som lanserer en rekke virkemidler for kortere ventetider og en felles helsetjeneste. Planen omhandler hele helse- og omsorgstjenesten, og omtaler også digitalisering av helsesektoren.

Leder for Yrkesseksjon helse og sosial, Iren Luther og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon Trond Finstad er samstemte i sin omtale av regjeringas nye strategi for digitalisering av helsesektoren.

– Det er veldig bra at man satser på mindre og mer lokale prosjekter , sier Trond Finstad.

Han mener erfaringene fra både Akson og Felles kommunal journal viser at disse ikke er en farbar vei.

– Pasientens legemiddeliste og kjernejournal er eksempler på fornuftige, nasjonale satsinger. Når kommunene nå får hjelp og støtte til å innlemme disse med sine systemer kan vi begynne å nærme oss målet om at pasientinformasjon kan flyte trygt og sikkert gjennom hele helsevesenet, sier Iren Luther.

Når det gjelder digitalisering er de altså enige om at Nasjonal helse og samhandlingsplan gir de riktige føringene framover. Spesielt viktig er vektleggingen av Norsk Helsenetts rolle, mener de.

Lenger inn i fremtiden kan imidlertid ny tenkning og nye IT-prosjektmodeller gjør det mulig å lage større plattformer for utveksling av helsedata, ifølge yrkesseksjonslederne. Da vil norske kompetansemiljøer i offentlig sektor spille en viktig rolle.