Tørn - lansering av midtveisevaluering

Screenshot fra panelsamtale om rapporten. Engasjerte nestledere fra både NSF og Fagforbundet! (Foto: KS)

Tørn er den viktigste nasjonale satsinga på nye arbeidsformer i kommunehelsetjenesten. Over 100 kommuner er med i de forskjellige prosjektene i programmet. Midtveisevalueringen av Tørn viser at bedre oppgavedeling best gjøres med god inkludering og involvering av ansatte og tillitsvalgte.

28.02.2024
Sist oppdatert: 06.03.2024

Fagforbundets nestleder Odd-Haldgeir Larsen var med på lansering av Fafos midtveisevaluering 28. februar. Rapporten vektlegger at samarbeidet mellom tillitsvalgte og ledere er avgjørende for å lykkes, og både nestleder i NSF og Fagforbundet fulgte opp med engasjerte appeller for partsarbeidet.

Tørn kommune er et program som finansieres over statsbudsjettet, men administreres av KS (Kommunenes organisasjon). Tørn er den viktigste nasjonalse satsinga på nye arbeidsformer i kommunehelsetjenesten og over 100 kommuner er med i de forskjellige prosjektene i programmet.

Et av områdene som Tørn satser på er bedre oppgavedeling. Man har utvikla en metodikk for hvordan dette kan gjøres på en måte som inkluderer og involverer ansatte og tillitsvalgte. Rapporten fra Fafo sier at denne metodikken har vært avgjørende for de gode resultatene man har fått til.

Les rapporten her: https://www.fafo.no/zoo-publikasjoner/fafo-rapporter/ny-torn-for-effektive-helse-og-omsorgstjenester