Fagforbundet etterlyser mer realisme i energipolitikken

Energi, strøm, elektrisitet

Energi, strøm, elektrisitet (Foto: Syda Productions / Mostphotos)

Fagforbundet tror ikke energikommisjonen får mer av alt - raskere, og etterlyser derfor en mer realistisk tilnærming til framtidas energiproduksjon.

02.05.2023 av Gunnar Steinsholt, Fagforbundet
Sist oppdatert: 23.02.2024

Energikommisjonens leverte utredning NOU 2023: 3 «Mer av alt – raskere» til Olje- og energidepartementet 1. februar 2023. Utvalget besto blant annet av LOs Are Tomasgaard. LO hadde derfor rikelig med anledning til å spille inn til kommisjonen underveis. Fagforbundet bidro med innspill via LO. Rapporten inneholdt likevel etter vårt syn noen svakheter.

Utvalget er i hovedsak av den oppfatning at vi må sette alle kluter til for å sikre oss nok strøm i åra som kommer, de anslår en usikker, men stor vekst i etterspørselen i åra som kommer.

Lite realistisk med 40 twh økning i kraftproduksjon

De foreslår derfor et mål om minst 40twh økt kraftproduksjon i 2030 og minst 20twh timer energieffektivisering. Fagforbundet mener utvalgets mindretall har et poeng når de advarer om en slik målsetting da den neppe er særlig realistisk, det er mulig å nå målene for energieffektivisering, men da må det et ekstremt taktskifte til.

40 twh ny produksjon vil er neppe realistisk om vi skal klare å nå våre mål om vern og restaurering av natur. Kraftig folkelig motstand mot vindkraft er også en faktor som gjør dette målet svært vanskelig å nå.

Tre muligheter - kommisjonen peker ikke i en retning

Utvalget skisserer tre mulig valg om man ikke skulle klare å få fram nok kraft i tide: Godta stram eller negativ kraftbalanse og relativt høye priser, utsette elektrifisering av sokkelen eller andre deler av økonomien, begrense tilknytningen til ny industri.

Kommisjonen valgte å ikke ta stilling til disse mulighetene. Dette mener vi er en svakhet, det vil være mye lettere å nå målene om positiv kraftbalanse om man også vurderte tiltak for redusert etterspørsel, med andre ord, prioritere hva vi skal bruke energien til.

Les energikommisjonens rapport "Mer av alt - raskere" og høringssvarene på regjeringen.no