Yrkesskadeerstatning må gjelde øvelser i yrker som øver på farlige situasjoner

Brannvesenetmednedbrenningsøvelse

Brannkonstabel øver på røykdykking (Foto: Highandlow)

I dag kan ansatte i politiet som skader seg under trening og øvelse få yrkesskadeerstatning. Fagforbundet er positive til dette også skal gjelde ansatte i kriminalomsorgen, men mener det er på høy tid å inkludere for eksempel brann- og ambulansepersonell. Det er ingen grunn til å forskjellsbehandle disse yrkesgruppene når det gjelder skader oppstått under trening og øvelser.

10.06.2023 av Torgeir Holm, rådgiver i Fagforbundet
Sist oppdatert: 21.02.2024

Fagforbundet har svart på høringen av regjeringens forslag til endringer i straffegjennomføringsloven. Regjeringen foreslår å innføre lovhjemmel som skal sikre ansatte i kriminalomsorgen erstatning for skader under pålagt organisert trening og øvelse i fysisk maktanvendelse og håndtering av kritiske situasjoner.

Bakgrunnen for forslaget er at ansatte i beredskapsyrker ofte får avslag på krav om yrkesskadeerstatning når de skader seg på pålagt trening og øvelse. Solberg-regjeringen fikk flertall for å rette opp i dette med en utvidet ordning for ansatte i politiet i 2021. Fagforbundet var den gang sterkt kritisk til at det ble gjort forskjell mellom yrkesgruppene dette gjelder.

Fagforbundets høringssvar til lovendringen for Kriminalomsorgen støtter forslaget, men påpeker at det er viktig å få på plass tilsvarende ordninger for alle yrkesgruppene denne problemstillingen gjelder, som for eksempel brann- og ambulansepersonell.

Du finner høringssvaret vårt her