Til hovedinnhold

7 tips til verneombud

Fagforbundet har over 3000 verneombud blant medlemmene.

Fagforbundet har over 3000 verneombud blant medlemmene. (Foto: Trude Tjensvold)

Ny som verneombud, eller lurer du på om det er et verv som passer for deg? Og hva er egentlig forskjellen på tillitsvalgt og verneombud? Her er noen tips for å komme i gang som verneombud.

20.02.2024 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.01.2025

Arbeidsmiljøloven pålegger alle virksomheter å ha minst ett verneombud. Virksomheter med færre enn 5 arbeidstakere har mulighet til å avtale en annen ordning. Virksomheter som har flere enn ett verneombud, skal også ha et hovedverneombud som kordinerer arbeidet.

Blant Fagforbundets medlemmer er over 3000 registrert som verneombud.

Først - hva er formålet med et verneombud:

  • hen skal fungere som et bindeledd mellom arbeidstakere og arbeidsgiver ved å hjelpe arbeidsgiver i det forebyggende HMS-arbeidet (slik at arbeidstakernes sikkerhet blir ivaretatt og at de ikke utsettes for fare)
  • hen skal være en viktig del av arbeidstakernes rett til medvirkning og medbestemmelse på arbeidsplassen. Gjennom verneombudet kan arbeidstakerne påvirke arbeidet for et trygt og sikkert arbeidsmiljø.

Forskjellen på tillitsvalgt og verneombud

I korte trekk passer tillitsvalgte på at tariffavtalens krav oppfylles, mens verneombudet skal vokte at arbeidsplassen ikke bryter med arbeidsmiljøloven.

Alle virksomheter med fem eller flere ansatte må ha verneombud. I tillegg må virksomheter med 30 eller flere ansatte ha arbeidsmiljøutvalg (AMU).

Hvordan velges et verneombud?

Verneombudet velges blant de ansatte. Valget kan skje:

  • ved flertallsvalg blant de ansatte, eller
  • ved at verneombudet utpekes av lokale fagforeninger etter bestemte regler

Personen som velges skal helst ha hatt lang fartstid i og god kjennskap til virksomheten.

Hvem i ledelsen snakker et verneombud med?

Akkurat hvem i ledelsen som representerer arbeidsgiver i det formelle samarbeidet med tillitsvalgte og/eller verneombud – om det er daglig leder, HR-sjef eller lignende – er ikke strengt regulert og kan derfor variere. I noen HMS-saker vil også en eventuell bedriftshelsetjeneste være involvert.

At det er en bestemt person som har et bestemt ansvar skal likevel være avklart, slik at de ansatte vet til hvem de kan rette spørsmål og krav.

Her er sju enkle tips for å komme i gang som verneombud:

1. Du må ta 40-timerskurset

Noe av det første du må gjøre som verneombud er å sørge for at du får tatt det såkalte 40-timerskurset. 40-timerskurset skal dekke lovpålagt HMS-opplæring for verneombud, AMU- medlemmer og tillitsvalgte. Du får innsikt i og forståelse for alle sider ved HMS i virksomheten. Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at du får dette kurset.

2. En ting om gangen

Ikke ta inn alt på en gang, finn en konkret ting å ta tak i først, gjerne noe med det fysiske arbeidsmiljøet.

3. Start med en enkel verne­runde

Det kan være lurt å ta tak i ett bestemt område for vernerunden. En gang har du kanskje brannvern som fokusområde, en annen gang ergonomi. Det er lettere å avdekke feil og mangler når du leter etter helt konkrete risikofaktorer, som for eksempel branndører og slukkeutstyr, enn å gå rundt og se etter «alt og ingenting».

4. Hold et fugleperspektiv

Ikke grav deg ned i konflikter, husk at det er du som skal ha et fugleperspektiv på virksomheten.

5. Du har tid nok

Du kan bruke den tida du trenger på å utføre vernearbeidet: I arbeidsmiljøloven § 6-5 står det «nødvendig tid».

6. Samarbeid med tillitsvalgt

Søk samarbeid med de tillitsvalgte. Hvis verneombudene skulle være i tvil, er tommelfingerregelen at de skal ha et fugleperspektiv på arbeidsplassen. Der tillitsvalgte går inn i enkeltsaker som har med medlemmer å gjøre (og som er av mer privatrettslig karakter, som for eksempel lønn) skal verneombudet fange opp det som gjelder mer generelt for arbeidsmiljøet, uavhengig av hvor eller om de ansatte er organisert. Men det hender det overlapper, og da kan man ha god støtte i hverandre. Det er lurt å snakke sammen for å skille hvem som skal gå inn i en sak.

7. Få med deg sjefen

Ta en samtale med arbeidsgiver om forventninger og samarbeid. Har dere faste avdelings-/enhetsmøter, la HMS være et fast punkt på sakslista. Det er ikke uvanlig at verneombudet blir sendt på det obligatoriske 40-timers opplæringskurset, mens lederen av ulike årsaker kan velge å la være. Men også ledere anbefales å ta grunnkurset i HMS. Noen arbeidsplasser velger å gjøre grunnkurset obligatorisk også for ledere.

Hos Arbeidstilsynet kan du lese mer om rollen som verneombud

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?