MORSMÅLSDAGEN 2024

21 februar morsmåldagen

21 februar morsmåldagen (Foto: Mostphotos)

Den internasjonale morsmålsdagen markeres årlig 21. februar over hele verden. Dagen markeres for å fremme språklig og kulturelt mangfold.

14.02.2024
Sist oppdatert: 14.02.2024

Morsmål refererer vanligvis til det første språket en person lærer som barn, det vil si det språket som snakkes i hjemmet eller lokalsamfunnet. Morsmålet er ofte det språket en person er mest flytende i og har dypere kulturell forståelse for.

Morsmålsdagen er en årlig markering av morsmål og språklig mangfold. Dagen blir feiret internasjonalt 21. februar hvert år. Den ble etablert av UNESCO (FNs organisasjon for utdanning, vitenskap og kultur) for å fremme språklig og kulturelt mangfold og for å oppmuntre til å bevare og fremme morsmålet.

Egen samleside med inspirasjon og faglig innhold for markering av morsmåldagen

Morsmål er en viktig del av identiteten til en person og spiller en avgjørende rolle i å formidle kultur og kunnskap. Morsmålsdagen gir anledning til å reflektere over betydningen av morsmål, styrke språkbevaringstiltak og fremme flerspråklighet.

Dagen er en anledning til å feire språklig mangfold og oppmuntre til respekt for alle språk. UNESCO bruker også Morsmålsdagen som en plattform for å øke bevisstheten om viktigheten av morsmål for bærekraftig utvikling, kulturell forståelse og fred.

Nasjonal senter for flerkulturell opplæring , tema Morsmål