Velkommen til Menn i barnehagen 2024

Plakat

Kristian Meyer, Marius Aaning Strandos og Frode Lagset ønsker velkommen til årets konferanse. De har startet arbeidet med å planlegge årets konferanse, Fagforbundet mener det er viktig at personalgruppa i barnehagen gjenspeile mangfoldet i befolkningen. Dette målet kan vi nå, ved å beholde, synliggjøre og rekruttere menn til barnehagene.

08.02.2024 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 15.02.2024

Fagforbundet ønsker at denne konferansen skal gi våre medlemmer, som er mann og jobber i barnehagen,  et trygt møtested. I trygge omgivelser kan man snakke sammen med andre menn om hvordan om egne opplevelser i en hektisk yrkeshverdag.

Fagforbundet gjennomfører årets konferanse i Trøndelag fra 23-24 mai 2024. Konferansen starter med felles middag onsdag 22 mai 2024.

Barnehagen skal være en trygg arbeidsplass

Målet med konferanse vil gi tid og rom for at vi skal kunne reflektere over normer og forventninger man har til mannsrollen man har i barnehagen. Barnehagen skal oppleves som en trygg arbeidsplass. Dessverre får vi tilbakemeldinger om at noen opplever at det kan være vanskelig å være mann i barnehagen. Derfor ønsker vi at denne konferansen skal være en møtested hvor man kan snakke om både de gode og de mindre gode sidene ved å ha barnehagen som sin arbeidsplass.

Oppsummering fra konferansen 2023

Erfaringer viser at mange ønsker flere menn i barnehagen, men at man lett kan opplever ensomhet når de negative preger overskriftene. Det er ikke alltid man opplever forståelse for de rundt seg, om hvordan historiene påvirker livssituasjonen. Derfor sier mange at de trenger å snakke med noen som forstår.

Mannlig barnehageansatt: – Jeg tør ikke dette yrket mer (TV2-nyhetene)

Mange menn er ikke flinke til å sette ord på sine følelser, derfor er det viktig å vite at det finne arenaer hvor det settes av tid til å kunne uttrykke seg om hvordan situasjonen er, hva må til for at man vil bli værende i barnehagen.

Et sted å høre til

Fagforbundet ønsker at denne konferansen kan gi medlemmene dette trygge tilbudet. Et sted hvor man hører til og kan fortelle både om de positive og negative sidene, ved det å være mann i barnehagen.

Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna

Heldigvis er det mange som opplever å få positive tilbakemeldinger både fra barn, foreldre, også fra sine kvinnelige kollegaer. Barnehagen oppleves av de fleste som en god arbeidsplass.

Påmeldingslenke: Menn i barnehagen 2024 (provisoevent.no)

Konferansen har en egenandel på 2500,- som dekker konferansen, reiseutgifte, kost og hotellopphold.