Faglig påfyll for deg som jobber med personer med utviklingshemming

15. mars 2024

15. mars 2024 (Foto: NFU)

Velkommen til konferanse for dere som jobber med personer med utviklingshemming, og ønsker faglig påfyll om CRPD.

05.02.2024 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 21.02.2024

Personer med utviklingshemming er en stor og heterogen gruppe med store individuelle forskjeller, som vil ha ulike ønsker, behov og drømmer for sine liv.

Fagforbundet mener man blir funksjonshemmet i møte med samfunnets forventinger og krav. Målet er derfor å tilpasse og utvide slik at flest mulig møter færrest mulig barrierer. Vi har derfor støttet arbeidet med å få inkorporert FN-konvensjon om rettigheter for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD/Convention on the Rights of Persons with Disabilities) i menneskerettsloven.

Menneskerettighetene skal sikre at alle har like muligheter til å leve gode, trygge og frie liv. Likestilling er den politiske kampen for at dette blir en realitet.

Et ekspertutvalg har vurdert om, og eventuelt hvor, CRPD skal inkorporeres. Dette er tema når vi i Fagforbundet sammen NFU, FO, ASVL og Uloba invigterer til konferanse om menneskerettigheter for personer med utviklingshemming.

Dette er særlig interessant for dere som vil lære mer om menneskerettigheter (CRPD) særlig rettet mot personer med utviklingshemming.

Dette er for eksempel de av medlemmene våre som jobber i boliger o.l. Dere får medlemspris på kr. 250 som medlem av Fagforbundet.

Velkommen til Oslo kongressenter 15. mars kl. 9.00-15.15.

Mer informasjon om programmet og påmelding her.