Arkivverket har startet arbeidet med forskrift til ny arkivlov

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Werner Juvik / Fagforbundet)

Den nye arkivloven skal etter planen behandles i Stortinget våren 2024. Målet er at ny arkivforskrift kan tre i kraft samtidig med ny arkivlov. Fagforbundet har ved flere anledninger forespurt status på den nye arkivloven.

01.02.2024 av Lyra Lluka
Sist oppdatert: 01.02.2024

Fagforbundet sendte inn høringssvar til ny arkivlov til Kulturdepartementet 14. januar 2022. Vi mener at gjeldende arkivlov fra 1992 lenge har vært moden for modernisering som følge av den løpende utviklingen på arkivfeltet. Det er nå hele seks år siden arkivlovutvalgets rapport så dagens lys, og vi mener at det er på tide at ny arkivlov blir prioritert. Det handler jo til syvende og sist om våre demokratiske rettigheter.

Forskriftsarbeidet er i gang

Arkivverket har nå startet arbeidet med forskrift til ny lov. Forskrifen skal utarbeides i samarbeid med departementet og parallelt med arbeidet med lovproposisjonen om ny arkivlov. I følge Arkivverket skal forskriften være digitaliseringsvennlig. Arkivverket skriver at dagens arkivregelverk trenger en grundig oppdatering. Reglene må forenkles og tilpasses den teknologiske utviklingen, og det er et mål å gjøre språket i forskriften så enkelt som mulig.

– Det er mange som skal lese og bruke arkivloven og den tilhørende forskriften, og det bør være så enkelt som mulig å følge reglene, sier jurist og spesialrådgiver i Arkivverket, Elisabeth Harlem Eide.

Planen er å lage én forskrift til ny arkivlov. I dag er det to forskrifter som gjelder (forskrift til arkivloven og Riksarkivarens forskrift). Dette for å gjøre det enklere å se sammeneheng i lov og forskrift.

Det haster med ny arkivlov!

Vi i Fagforbundet mener det haster med en ny lov. Det er i dag et stort gap mellom det vi tar vare på og det vi burde ta vare på, og dette gapet kommer til å vokse i takt med digitaliseringen i offentlig forvaltning. Dagens lov er utdatert. Det bidrar til å hindre utvikling og digitalisering av både forvaltningen og dokumentasjonsforvaltningen. Skal vi klare å omstille oss, må vi anerkjenne utfordringene sammen.