Hvordan er den typiske tillitsvalgte?

Nysgjerrige, engasjerte og med omsorg for andre: Tillitsvalgte!

Nysgjerrige, engasjerte og med omsorg for andre: Tillitsvalgte! (Foto: Mostphotos)

Strategisk rådgiver Elisabeth Wiencke i byrået Stem Agency har på vegne av Fagforbundet gjort dybdeintervjuer med tillitsvalgte fra nord til sør - OSS tillitsvalgte har intervjuet intervjueren. Her er en uhøytidelig oppsummering av hvilke personlige egenskaper som går igjen hos våre tillitsvalgte. Kjenner du deg igjen?

31.01.2024 av Ellisiv Solskinnsbakk
Sist oppdatert: 01.02.2024

Men først: Det mest åpenbare spørsmålet til bestilleren av undersøkelsen, Kristoffer Tandberg i Fagforbundets organisasjonsavdeling, er kanskje:
Prater ikke Fagforbundet med de tillitsvalgte selv?

– Det gjør vi såklart, men noen ganger kan det være at man får ærligere svar hvis det er noen utenfor organisasjonen som spør. Spesielt når vi er ute etter å finne forbedringspotensialet i egne rekker, forteller Tandberg.

Undersøkelsen ble gjennomført i desember og januar, for å avdekke erfaringer og perspektiver knyttet til tillitsvalgtrollen, som kan hjelpe Fagforbundet å bli bedre. Det gjelder kort sagt å finne suksessfaktorer for å lykkes og trives i rollen og hva som skal til for å rekruttere flere tillitsvalgte.

Friske øyne

Samtidig er det nyttig at noen ser med andre øyne på resultatene også. Denne andre er i dette tilfellet Elisabeth Wiencke i byrået Stem Agency. Hun har bakgrunn fra markedsføring, merkevarebygging og ledelse og har lang erfaring med å samle innsikt for organisasjoner og bedrifter.

Hvordan har det vært å møte Fagforbundets tillitsvalgte?

– Det har vært hyggelig og lærerikt. Jeg har fått innblikk i den viktige rollen det er å være tillitsvalgt, men også en ny forståelse av norsk arbeidsliv. Vi er der vi er i dag fordi noen har gjort en jobb! Det er mange ting vi tar for gitt, som ikke er en selvfølge alle steder.

Lærte av de tillitsvalgte.
Lærte av de tillitsvalgte. (Foto: Stem Agency)

Noe som overrasket deg?

– Kanskje ikke direkte overrasket, men det var spesielt å se hvor komplekst og sammensatt det er å være tillitsvalgt - og hvor ulike forutsetninger og rammebetingelser de har.

Hvilke egenskaper vil du trekke fram blant de tillitsvalgte? (se utfyllende liste lenger ned i saken)

– Først og fremst dette med å være nysgjerrig og lærevillig og ha et engasjement. Og sist, men ikke minst, veldig mange har et oppriktig ønske om å hjelpe andre.

Du har også snakket med tillitsvalgte om hvilke utfordringer de møter i vervet sitt - hva vil du trekke fram der?

– Mange nevnte uforutsigbarhet, i forhold til tid og kommunikasjonskanaler. At du blir gående og vente på avklaringer og svar. I tillegg var det flere som fortalte at det var krevende å stå i personalsaker, både faglig og følelsesmessig. Samtlige pekte på at det var avgjørende å ha et godt samarbeid med arbeidsgiver og hovedtillitsvalgt.

Du som har lang erfaring med markedsføring, hvordan ville du solgt inn Fagforbundet til potensielle medlemmer?

– Jeg ville ha fremhevet at det omfattende tillitsvalgt-apparatet er unikt for Fagforbundet, hvor viktig det er for å sikre arbeidstakernes rettigheter og et godt arbeidsmiljø- og det store fellesskapet  som du får ta del i. Sammen er vi sterkere, rett og slett.

Alle tillitsvalgte er forskjellige, men noen personlighetstrekk går igjen - kjenner du deg igjen?

• Lærevillig
  • Vil være med og påvirke
  • Liker å ta ansvar
  • Engasjert
  • Nysgjerrig og «på»
  • Problemløser
  • Har mye de skulle ha sagt og trenger et forum å si det i
  • Rettferdighetssans
  • Liker orden og struktur
  • Ha omsorg for andre
  • God på forhandlinger

Positive ringvirkninger som ble trukket fram:

• Bidra til utviklingen av norsk arbeidsliv
  • Fronte gode verdier, som solidaritet
  • Styrker arbeidsmiljøet internt gjennom gode lokale avtaler og økt
    omsorg for kollegaene
  • Positivt å kunne bidra i ansettelsesprosesser

Glimt fra intervjuene - tydelig og klokt om vervet:

«Mange tror at det er enkelt å være tillitsvalgt, men det tar ofte tid å løse problemer.»

«Det er godt å føle at du kan være der for noen, men man må passe på å ikke bli sosialarbeider.»

«Jeg vil jo si at det har gjort at jeg bryr meg enda mer om kollegaer ...»

«Du kan være med å påvirke arbeidshverdagen din og gjøre ting bedre for de du jobber med. Det er gøy.»

«Vi har fått til enorme endringer i samfunnet gjennom historien.»

«Jeg er jo ansatt. Det er den ene hatten, og den andre hatten er jo tillitsvalgt. Jeg kan jo av og til komme litt i konflikt med egne følelser.»

"Det er utrolig mye venting."

«Altså i min klubb så er det i utgangspunktet et godt samarbeid og det er en veldig velvilje til å bidra og
sånn. Det som stopper det er gjerne enten mangel på kunnskap eller tid ...»

"Det gode samarbeidet med verneombud og ledelse tror jeg er en sånn ting som gjør meg veldig godt."

«Åpenhet, ærlighet og informasjon tenker jeg da er viktig for å få folk til å bli tillitsvalgte - og støtte, støtte, støtte for å beholde tillitsvalgte.»

Kortere vei til hjelp

Fagforbundet er allerede godt i gang med å finne smidigere løsninger for tillitsvalgte når de skal oppnå kontakt med andre tillitsvalgte, finne medlemmer og få tips og hjelp til å håndtere saker. Dette arbeidet pågår og noe er allerede ute og på vei til flere, som KLAR (Klubbstyrets arbeidsrom) og nytt opplæringssystem med ItsLearning.

Fattet i korthet

Til slutt skulle de tillitsvalgte beskrive vervet sitt med kun ett ord - her er resultatet. Ordskyen viser ordene som ble nevnt mest som størst.

Ordsky fra tillitsvalgte - beskriv vervet med kun ett ord
Ordsky fra tillitsvalgte - "beskriv vervet med kun ett ord" (Foto: Skjermdump / Stem agency)