Samisk språk- og kultursamling i Snåsa

Sørsamisk

Språk- og kulturopphold for samiske barn (Foto: Laila Holm-Bull)

Aarjel Saemiej Skuvle er en sørsamisk skole i Snåsa. Skolen tilbyr fjernundervisning i sørsamisk og språk- og kultursamlinger for elever som har sin ordinære skolegang ved norskspråklige skoler.

31.01.2024 av Ingri Bjørnevik
Sist oppdatert: 31.01.2024

Åarjel-saemiej skuvle er en sørsamisk skole, som også er en internatskole i Snåsa. barneskolen ble etablert i 1968.

Skolen tilbyr undervisning i og på sørsamisk for elever først og fremst fra Nord-Trøndelag. Skolen følger den samiske læreplanen for barnetrinnet, og har en viktig rolle for arbeidet med å vitalisere sørsamisk språk. Skolen tilbyr også leirskoleaktige språk- og kulturopphold for samiske barn som har sin ordinære skolegang i norskspråklig skole. Snåsa kommune tilbyr et tilsvarende tilbud for samiske elever på Snåsa ungdomsskole.

Under språk- og kultursamlingene skaper elevene verdifulle nettverk med andre samiske barn fra andre områder i Norge og Sverige. Under disse guessievåhkoeh – besøksuker – får elevene undervisning i sørsamisk og i samiske emner, som for eksempel historie, tradisjonell kunnskap og kulturkunnskap.

Sørsamisk
Sørsamisk (Foto: Laila Holm-Bull)

Besøkselevene får da undervisning sammen med elevene som går ved Åarjel-saemiej skuvle. Språk- og kulturukene arrangeres 4 ganger i året, og alle samiske elever som ønsker det er velkommen til Snåsa. Under språk- og kulturukene får elevene som kommer tilbud om å bo på internatet.

Fagforbundet vil at alle samiske barn, skal få tilbud om læreplan på eget språk.

Fagforbundet mener samiske barn har rett på samisk undervisning og samisk SFO-tilbud. Samiske barn må få vite om sine rettigheter, og bruken av fjernundervisning må gjøres i samarbeid med de samiske elevene og deres foreldre.

På skolens område finner mang også den sørsamiske barnehagen Suaja maanagierte. Barnehagen har som formål å styrke barnas identitet ved å gi barna gode utviklings- og aktivitetsmuligheter gjennom aktivt bruk av det sørsamiske språk.

Om barnehagen skal fungere optimalt som en språkstimulerende instans, forutsettes dette at barnet får mulighet for språkarbeidet utenfor barnehagen.