– Målet er å gjøre den usynlige kriminaliteten mer synlig

Trond Finstad, AU-medlem og leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon, innledet Svart økonomikonferansen 2024 (Foto: August Tekrø/NTL)

Over 300 var samlet til Svart økonomikonferansen denne uken, som i år hadde velferdskriminalitet og lønnstyveri som hovedtemaer. – Vårt mål med konferansen er å gjøre den usynlige kriminaliteten mer synlig, sa Trond Finstad under innledningen. Her kan du se hver del av programmet i opptak.

25.01.2024 av André Haugen
Sist oppdatert: 01.02.2024

Svart økonomikonferansen arrangeres hvert år som en del av Fagforbundet og NTLs arbeid mot økonomisk kriminalitet. Konferansen er en viktig arena der man samles for å tilegne seg kunnskap og diskutere løsninger.

– Økonomisk kriminalitet er en usynlig kriminalitet sammenliknet med tradisjonell kriminalitet. For uinnvidde ser det ut som om denne kriminaliteten er bagatellmessig og ubetydelig. Få lovbrudd blir avdekket. Færre etterforskes, sa Trond Finstad, leder for Yrkesseksjon kontor og administrasjon da han innledet konferansen.

Gravende journalister fra både Norge og Sverige fortalte om konkrete eksempler som beskriver denne kriminaliteten, som preges av så stor maktubalanse mellom lovbryter og offer. Eva Joly og tidligere skattekrimsjef Jan Egil Kristiansen holdt innlegg som hjelper en til å forstå hvorfor økonomisk kriminalitet er blitt kriminalitet "light". Justispolitikerne ble utfordret i debatt.

– Fagbevegelsen vil alltid kjempe for likhet i møte med loven, uansett kriminalitetstype. Vi vil fortsette vår kamp mot økonomisk kriminalitet, sa Finstad da han avsluttet sitt innlegg.

Ved å klikke på lenkene under kan du se hver enkelt del av programmet.